torsdag 27 oktober 2011

Signaler


Nu är de känsliga jultententaklerna ute. Oj, julsignaler även om jag var ute i helt andra ärenden. I och för sig var det var ju just "julkrukor" jag var på span efter till ett kommande projekt. Inga jul-julkrukor utan rustika bastanta gedigna krukor. Ulriksdal eller Zetas är bäst. Ulriksdal närmare för mig. Så det blev så.  



Jag funderade länge på om jag skulle eller inte. Men jo, jag vet ju att det är så mycket mer än en jullök.  Behövde en, nu, idag! 130 kr kostar de och de var i full gång med planteringen i växthusen. Med en form av planteringsgrunka som tryckte fast jord och lök i krukan.


 En härlig amaryllislök, det fanns ju så så många! Dancing Queen, Jewel. White Nymph, Sweet Nymph, Rosalie, Susan, Christmas Dream, Magic Green, Luna,Aphrodite, Faro, White Goddes, Rembrandt alla fanns där. En amaryllis för alla människor, säsonger och tillfällen. Mitt symboltänkande fick en skjuts kan jag säga.  Faro till pappan som har ett speciellt förhållande till pyramiderna och Egypten. Aphrodite eller White Goddes till en syster som är galen i den grekiska övärlden & mytologin. Charisma till en karismatisk vän. Chico till den snygge PT:n. Rembrandt till den konstintresserade väninnan. Ni förstår hur jag tänker.


Om man skall hinna njuta av några sorter måste jag börja nu. För de försvinner ju till jul. "Vaffå då då?" Undrar jag. Men så är vi här i norr. Amaryllis är en julblomma. Inte för mig dock. Jag vill ha dem långt in på våren som i Paris. Ice Queen blev det efter många vändor bland lökarna. Kände mig lite frostig idag.



Vita hyacinter, en hög med echivera och en massa annat bra att ha till jul blev det också. Kunde liksom inte låta bli. Även om mina vårkänslor tog överhanden. 


Men först lite av orangea toner i helgen. Halloween, bus eller godis, spöka ut sig och lite god mat.



 Halloween firas 31: oktober. Blandas inte ihop med vår All helgona Helg. Barnen skall inte gå runt och skrämmas på allhelgonaafton.



Allhelgonaafton är i år lördagen den 5:e november. Det är då vi hedrar och tänker på våra nära och kära som inte finns hos oss längre. Vi tänder ljus och smyckar våra gravplatser. Det är den vackraste kvällen på året på kyrkogården. Helt magiskt när alla ljus lyser upp den mörka kvällen.



Efter allhelgonahelgen då kan vi signalera jul ordentligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar