lördag 22 oktober 2011

Söderbrunn


Stockholms äldsta koloniområde. 1905 anlades de första 15 lotterna just här i LillJansskogen.


Kvinnan bakom startandet av kolonilotterna, Anna Lindhagen, hade blivit inspirerad av koloniträdgårdar i Köpenhamn.




Under mina fridfulla eftermiddagstimmar (tänkta minuter blev till timmar) bland de fina lotterna. Stannade till en stund vid en och annan odlingslott. För att fota och prata med denna  sköna samling människor.


 Många blev nyfikna på mig där jag gick omkring med min kamera, trodde jag var fotograf. Önskar att jag vore svarade jag...jag är florist. Det gillades det med.


 Det lugna påtandet, pysslandet, fixandet och vänligheten i eftermiddagssolen var som balsam för själen. Vackert. Just det där själsliga var svårt att fånga på bild. Det måste man verkligen uppleva på plats.




 Hade ett långt spännande samtal med Björn som tagit över sin lott förra året. 

Han var lite orolig för att han hade svårt att hejda sin iver till fina blommor och växter. Han hade precis köpt en ny buske som han egentligen inte hade en plats för.



Han berätttade för mig om sina tankar kring lotten. De tidigare organiska formerna ville han bryta. Ville sätta sin egen prägel på sin lilla omgivning. Med spaden hade han börjat skära nya fromer i den lilla gräsplätten. Han hade haft hjälp med spatljédesign och fina trärena bänkar i hans rabatter. Snyggt. Enkelt.


 Han skapade fantastisk rumslighet på sin lilla plätt.  





 Jag gillade honom. Han var cool. Han visade mig sin lilla bod, där var det ordning och reda. Var sak hade sin plats.

På Söderbrunn finns bodar. Inte hus.  


Det kallas odlingslotter berättade en härlig kvinna för mig. Här får man inte bo.


Kvinnan hade cyklat hit varje dag efter jobbet för att stressa av, nu var hon pensionär och hjälpte sin syster som precis blivit med ny lott.


 Oaskänslan är så uppenbar på Söderbrunn koloniområde. Det kanske är just det som är charmen. Att de som är här, kommer för stunden med sin kaffekorg och odlingslust.


Gemenskapen verkligen smittade av sig. Jag fick också lust att ha en liten lagom lott. Björn tyckte jag skulle ställa mig i kö, det tar inte mer än sådär 5 år. Det skulle passa dig perfekt som är florist, tyckte coola Björn. 



 Det är något magiskt som vilar över Söderbrunn.



 Jag har hittat en ny liten plats för att bara promenera runt och kika nyfiket in hos detta fantastiska odlingsfolk med sådan otrolig värme. Deras spontana lust till småprat. Mysigt.




För Björn och ett äldre par berättade jag om småfolket. De sade att de inte hade träffat några men att det säkert fanns. Det tyckte om den söta lilla anekdoten.




 Småfolkets kyrka! Helt fantastisk, eller hur!



"Life itself is the most wonderful fairy tale"

H.C Andersen

Ha en sagolik lördag.
Vänligen
Sanna

Söderbrunnfoto och känsla: Sanna Westien 


P. S Småfolkets kyrka/slott på Söderbrunn ägs av trädgårdsdesignern Jan Rundgren. Här finns ett klipp när han berättar om sin romantiska plätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar