fredag 7 oktober 2011

Skiva


Hela september har vi  haft flera skönt varma kvällar. Helt fantastiskt. Kunna sitta ute under en hög med filtar och dricka vin är ju hur mysigt som helst.


Kräftskiva är ett enkelt fixat och uppskattat kalas. Kolla i natur,trädgård, lådor,bodar och skåp. Alltid finns det något man kan använda till sina dukningar. Lek och låt fantasin ha fritt galet spelrum.


 Här blev det små grekiska båtar, fiskenät, kylskåpsmagneter, havsfynd,  andra fynd och billiga ikealjuslyktor. Dessa används flitigt både som ljuspunkter och till snittblommor, har många, många och i alla färger. Verligen bra att ha sak.


Skiva i fiskebodsstil.


Hittade helt fantastiska tallrikar i ett av mina skåp. Vad glad jag blev att jag sparat dem. Dessvärre bara fem.


Men det gör inget jag gillar ju att blanda. Vaxdukens återkomst uppskattar jag. Förutom att det är rätt praktiskt, gillar jag den lite glansiga plastiga ytan. Den är rolig. Jag köper dem på resturang KnappKarlsson på Väddö.


Olika snapsar är fint på bordet. Julsnaps. Gammeldansk. Skåne. Direkt från frysen. Frostigt och immigt. Snaps-chict.


Skiva i retrostil.







 Släktkräftskiva. Likt en samling mumintroll samlas vi under våra fina lyktor. Våra härliga muminlyktor köpta i mängder under en resa i Indien. Perfekta till skiva.



Skiva i traditionell stil.

 



Skiva i Morfar/Pappa/Svärfars stil. Snaps, öl, kräftor,västerbottenpaj och en grankvist. Enkelt, rustikt och rent.

Skiva kan man ju ha hela året, eller hur.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar