tisdag 29 maj 2012

Bali Rose



Det kom en kille med famnen full av rosor i svarta hinkar på gatan i Sanur. Jag som är nyfiken på blomster och grönt. -Oh, one of my favorites, Peach Avalanche, slank det ur mig. Så var ett blomstrande samtal igång.


Det visade sig att Wayan var från en lokal blomsterodlare. Bali Rose.


Jag berättade att jag var florist från Sverige. Rosodlaren kunde nog inte riktigt placera vårt land. Men det gjorde inget för vårt fortsatta samtal om rosor, priser och blomsterarrangemang. Blomsterspråk har inga gränser.


Jaf fick veta att en lokalodlad ros kostar i butik på Bali 500 pengar. 500 indonesiska rupia är cirka 4 kr. Wayan höll på att tappa andan när jag berättade att en ros i Sverige kostade cirka 6000 pengar i butik. Oavsett var de kommer ifrån. Skulle givetvis frågat om arbetsförhållandena i deras växthus. Det glömde jag. Next time kan jag kolla in arbetsmiljön. Jag blev inbjuden att besöka Bali Rose. Hann inte med det denna resa.


Det är viktigt att lära sig mer om var våra snittblommor kommer ifrån och hur de är odlade. Grossister och florister borde bli mer medvetna. För mig personligen känns det fantastiskt att kunna sälja en blomma som är odlad med omtanke och hanterad på ett så miljövänligt sätt som möjligt. Från odlare till konsument. Det är verkligen värt de där kronorna extra. 50-60 kr för en ros är billigt när man tänker efter.
  

Avalanchhe, Sweet Avalanche, Peach Avalanche, Revival, Red Naomi, Mohanna, Prima Donna, Cherry Candy. Alla odlas de hos Bali Rose De tre första tillhör mina favoriter. Peach Avalanche med dess ljuva ton i ljust aprikost är helt fantastisk i bukett för alla tillfällen. Blanda vilt med citronmeliss eller rosmarin (eller varför inte både och) till nästa grillfest du ska på. Lovar att buketten blir en succé.



Stora härliga vita Avalnche med olivkvistar är helt divine. Ha en vas full på ditt sommarbord till greksalladen och rosévinet eller testa Retsina. Riktigt läskande med sprite och is.




Cherry Brandy är en fin sort med sina toner från orange till gult. En skön ros som tillbehör till fina flaskan sherryn eller till den välsmakande konjaken. Symboliskt och genomtänkt.


Anthurium (flamingo) i olika sorter. Angel. Tropic Night. Rosa. Previa. m.fl. Alla odlades de på Bali. Anthurium  är en perfekt blomma som blickfång i större blomsteruppsättningar. Till exotiska teman är den perfekt. Den är sexigt manlig på något sätt.

Bali Rose odlade även lianthus (prärieklocka) av flera sorter bland annat min favorit Lavender. Underbar i den vilda svenska sommarbuketten med doft av sommaräng.

Liljor. Casa Blanca. Snygg. Sofistikerad.


 

Ett blomstermöte som kommer bevaras. Söndagsmarknaden i Sanur är jättemysig. Är du på Bali en söndag och i närheten av Sanur. Åk dit. Ät gott och köp en ros eller ett fång bara för att det är söndag.





P.S Du tar väl väl hand om dina rosor och andra snittblommor?
Do you take good care of your roses? It is really worth while to give your roses and other cut flowers some extra care.

I Love Roses ger tips för längre hållbarhet. All they need is love.

4 kommentarer:

  1. Vad härligt att "blomsterturister". Har aldrig tänkt på att dom odlar rosor på Bali ... men det är ju klart och så mycket bättre med lokalodlat!

    SvaraRadera
  2. Jag är nog ständigt en blommande turist medvetet eller omedvetet. Snubblar alltid över något/någon spännande som har med blomster att göra.

    Vi gillar lokala blomster och miljötänk. Jag hjälpte en fellow-florist för massor av år sedan och hon komposterade allt blomsterspill från butiken i sin trädgård. Helt fantastiskt tyckte jag. Det blir ju en del. Det är den enda butiken som jag jobbat i som haft sådant grönt tänk. Florist med grönt tänk. Tycker om det.

    Vad kul att du kikar förbi.
    Din brudbukett var helt underbar. Den måste doftat ljuvligt.

    SvaraRadera
  3. Har besökt Kenya och sett en del "förfärliga" rosodlingarna slår ut både arbetare och framför allt tömmer deras sötvattensjöar på all vatten. Snart finns det inget kvar för djurlivet.
    Väl hemma gick jag runt och frågade om floristerna i byn hade koll om deras blommor var odlade. Ige koll alls. Alla skyllde på impotörerna mm.
    Tycker det har blivit sämre med märkning idag. Förr kunde jag hitta blommor som var märkta med "Fair traid" el liknande.
    Hur ska jag göra som konsument?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har alldeles rätt. Dålig märkning och dålig information. Som blomsterkonsument tycker jag man ska vara och göra som du. Du har själv sett baksidan av blomsterindustrin. Fortsätt fråga och börja beställa organiskt odlade å fairtrade märkta blommor hos din florist. Du kan också läsa på I love Roses om redaktörens odlingar i Ecuador. Organiskt och fairtrade. Be din lokala blomsterhandlare köpa in dessa rosor. De är helt fantastiska. Om fler kunde bli mer medvetna. Jag försöker men det är svårt som pop-up-florist. Jag får jobba med det som finns i butiken där jag finns i för stunden. Men jag skall också bättra mig. Fråga och undra.

      Spännande med Kenya. Skulle gärna vilja uppleva det.

      Tack för att du kommer förbi och reflekterar. Det tycker jag om. Blomsterdiskussion.

      Må gott och ha en fin helg i regnet :)

      Radera