torsdag 6 oktober 2011

Sterlitzia reginae

Soft hotellkvitter i Jordanien. Foto: Sanna


Sterlitzian odlas världen över. Sitt ursprung har den i Sydafrika. Tillhör faktiskt banansläktet. Det finns en mängd sorter av papegojblomman. Den går att odla i kruka men då krävs det värme och en massa omsorg. Vi här i norr är väl mest bekant med den orange/blå Sterlitzia reginae som snittblomma.

Paradisfåglar i Jordanien. Foto: Sanna W.


Fräck och lite uppkäftig är den. Papegojblomman.



Den sticker ut och tar plats. Paradisfågelblomman.


Jag tycker den är kaxig som solitär. Endast med sitt blad som sällskap. Eller för att förstärka fågelkänslan påfågelfjädrar och steelgras. Om jag får en önskan om mer och större bukett med Sterlitzian föreslår jag bara fler. En drös med fåglar tillsammans, exotiskt kvitter. Birds- in-tree-effekt blir det med knotiga trollhasselkvistar eller trollpil.

Jättepapegojor på Rhodos. Iphonefoto: Sanna W

Sterlitzia Nicolai. Natal Wild Banana. Makalös. Enorm. Jätteblomma. Go Bananas. 


Papegojblomma. Modeblomster 2012.

 Om en djärv man i sin raffinerande Sterlitzia-outfit besöker mig i butik och kaxigt köper en bukett med Birds in paradise....I think I will go bananas.

1 kommentar:

  1. Jag har dragit upp Paradisblooma plantor från frö. Dem har sex till sju blad nu efter första sommaren i kruka och är 25-30cm höga. Vad kan jag sälja plantorna för ? Tack för er respons.

    SvaraRadera