måndag 10 oktober 2011

Snart

-"När kommer blommorna i vatten?" Hör min egen röst likt en bandspelare upprepa samma fråga. Om och Om igen. Hur många gånger under en arbetsdag? Många, många, många gånger. Försöker ställa frågan på ett nytt sätt för min egen skull. Skoj och skratt är roligt. Glimt och ögonkontakt. Kära kundögonblick.

Vilt vitt med blandade stjälkar. Ljummet vatten skulle jag föreslå.
Iphonefoto och bukett: Sanna
"-När får buketten komma i en vas?"
"-Dröjer det innan blommorna får vatten?"
"-När ska ni ge bort dessa vackra blommor?"
"-Blommor är törstiga, när får de vatten?"

Kundens svar:

"-Snart....inom en halvtimme. Jag kan ta dem som de är. Bara du snittar dem."

En halvtimme är inte snart i blommornas värld. Inte ens 10 minuter är snart. Snittytorna torkar snabbt och därmed blommans förmåga att dricka vatten.


"- Då slår jag in dem med fukt. Blommorna mår alltid bäst av nya snittytor innan de hamnar i sin vas. Gärna nytt vatten och snitt varje dag. Du får glädje av din bukett längre, säger jag." Passar på att föreslå att de ska köpa en mattkniv att ha endast till sina snittblommor. Dessutom lätt att byta till rena och vassa knivblad. Blommor gillar bakteriefritt.

Många, tror jag, glömmer att blommor är ett levande konstnärsmaterial och behöver lite omsorg för att överleva så länge som möjligt. Tyck om dina snittblommor lite extra.

Mjuka stjälkar: Kallt/svalt vatten.
Mellanhårda stjälkar: Ljummet/lagom vatten.
Hårda stjälkar: Varmt/riktigt varmt vatten.


Ställ dem svalt på nätterna så får du ytterligare några njutbara dagar och kanske inte alltför nära fruktskålen. ;) Jag gör lite som jag vill. Det går så bra så.


Själv är jag helt betagen i blommornas sista dag. Älskar blomsterns förgänglighet.


Det allra viktigaste! (enligt mig) Rent och nytt vatten varje dag. Hemma hos mig varierar tempraturererna en del när jag fixar rent och nytt i vaserna. Det funkar. Ibland till och med klipper jag stjälkarna för att jag förlagt mattkniven. Sccch...jag vet. Big NO NO in Sweden. En liten hemlis...det funkar. Visst tycker jag att den vassa mattkniven är att föredra. Men ibland så...


Fast det Allra Allra viktigaste hur ni än väljer att sköta eller icke sköta era snittblommor: NJUT av dem in i det allra sista.



Unna dig själv snittblommor varje vecka. Det är en billig lyx och det förhöjer hem och kontor hela veckan.

2 kommentarer:

  1. Hej Sanna.
    Ohh jag älskkar verkligen blommor speciellt snittblommor, det är så underbart vackert.
    Tack för alla fina tips som du delar med dig av, härligt att få jobba med något så vackert :)
    Ha en jättefin kväll.
    Kram
    Jessica

    SvaraRadera
  2. Hej Jessica,

    Så himla mysigt att du tittar förbi igen. Blommor Är fantastiskt sagolikt makalöst.
    Precis som ditt fantastiska makalösa sagolika kök. :) En härlig historia.;)

    Vi ses.

    SvaraRadera