torsdag 27 oktober 2011

Sara Wågbrant - Florist


Jag blev inbjuden att följa med mina fellow co-workers på Kaprifol på julinspiration. Blir alltid så himla berörd när jag blir tillfrågad. Jag är ju inte  dagligdags på ställena jag jobbar. Så det känns extra smickrande såklart.

Det är alltid kul med sådana här tillställningar. Nu för tiden, när jag inte har eget, träffar jag inte blomsterfolket i Årsta i ottan. Så det är mysigt att få säga hej hej och ge en och annan kram.

Sara Wågbrant är floristlärare och inspiratör med gedigen erfarenhet. Bild här

 I regi av Interflora inspirerade floristen Sara Wågbrant i en föreläsningssal fylld till gränsen med blomsterfolk.

Bild här
Hjälp snart är det jul, tänkte jag. Helt overkligt att börja tänka jul. Sommarlovet var ju precis....eller?



Saras rödaulltråd för kvällen var olika typer av stämning, både fysisk och pykisk. Iklädd en tröja med ordet Stämning skrivet över bröstet förstärktes temat.


Jag gillade Saras sätta att utgå från olika kundcitat (good as bad) när hon tipsade om förbättring av stämning i butik. Allt från exponering, varukänsla, personaltrivsel och kundkontakt. Hur viktigt det där hej:et är!


Sara hade bra små tips på lite av varje som verkligen tål att upprepas. Är förtjust i "grab n´go" produkter själv. Det går alltid att lägga lite extra möda och tid på fina  & mysigt inslagna saker som inger till köplust. Snabbt, snyggt och lätt att bara ta med sig. Sara hade gjort fina påsar á la english-style med choklad och blomma. Fin-fina cellofanpåsar med två söta krukor med hyacinter. Perfekt till glöggfesten.

Ett göra-hemma-julpyssel som Sara delade med sig av och visade. Av provrörsvaser eller plaströr och gipsbinda konstruera Sara egna istappar. På avstånd riktigt frostigt vintriga. I istappsvaserna som hängde i en enorm silverkandelaber stoppade hon för kvällen vita phalenopsisblommor. Klicka in på Margaretas bilder i slutet av inlägget och kika.

 

Som sagt alltid trevligt med sådana här event. Sara var inspirerande på alla sätt. Det jag har lite svårt för är ju det här med alla dessa menyer. Jag personligen tycker det begränsar mig som florist. Varför finns det inte " The florist choice"? Floristens-val vore ju toppen och landets alla florister får möjlighet att skapa av det som finns hos just dem. Det blir så mycket vackrare då. Alla har inte orange gerbera, santini i vinrött och hypericum dagligen till buketten med det höstiga namnet. Den är dessutom inte snygg. Jag förstår inte menytänket. Det hade varit bättre med inspirations-bild-tänk. Har givetvis stor förståelse för kunden som vill veta vilka blommor de vill förmedla. Det kan vara svårt att välja  och veta. Men många gånger måste floristen göra en avvikelse för att allt inte finns hemma. I dessa fall kan det vara att kunden blir väldigt besviken. Det vill vi florister undvika. Hade varit mycket bättre om kunden beställer något "liknande bild 12 för 450 kr " t.ex. Det tycker jag iallafall.



Absolut största behållningen från gårdagskvällen för mig var Rosorna! Dessutom nya för mig. White O´Hara med doft av parfym och Norma Jean som hade en makalös doft av trädgårdsros. Det blev min favorit. De var enorma båda. Fantastiska. Om jag inte blandar ihop det så är övre bilden Norma Jean och undre White O´Hara eller så var det tvärtom. Sagolika till ett doftande arrangemang, event eller i brudbuketten till vintern.


Det var en mycket lyckad kväll med middag , sällskap och en ullig jul. Tusen tack Kaprifol Blomsterhandel.



P.S Det var så himlans mycket folk igår så det var svårt att fota. Mina Iphonefoton blev få och ynkliga. Blomsterhuvuden överallt. Fina Holmsundsblommor har också varit och blivit fulla av ull och jul tidigare i höst. Julinspireras av Margaretas ypperliga bilder här, här, här, här och här. D.S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar