tisdag 20 september 2011

Spurlock

Morgan Spurlock. Super size me Spurlock. ,The greatest movie ever sold Spurlock.

"Den här filmen handlar om kreativa kompromisser och kreativ korruption. Den visar hur varumärken och reklamare korrumperar innehållet."


Konst & kommers. SvD näringsliv idag. Branding fascinerar mig. Jag iakttar medvetet eller omedvetet vilka de olika varumärkena som får fokus i film, tv-serier och "vanlig" tv. Vissa är otroligt snygga och konstnärliga att de knappast märks andra är burdusa och påträngande. Frågan är väl vad som ger mest effekt? Det som retar och irriterar minns vi möjligt lika mycket som något som är vannsinigt vackert och kittlande.


Studierna i modevetenskap gav mig olika, intressanta perspektiv. Fick en massa teoretisk kunskap i detta fenomen. Branding, påverkan och trickle-downeffekter är verkligen spännande. Blomsterkreatörer kan använda det här. Tror på att vi i blomsterbranschen kan ge våra kunder en idé om att faktiskt marknadsföra sig  genom blommor. I butiken jag är på frilansbasis har vi kunder som faktiskt har skapat sig en "egen" bukett.  Både företag och privatpersoner. Gillar det. Personligen känner jag in och inspireras av företagets uttryck, logga, märke/produkt. Sedan skapar jag och levererar i blommor. Mitt kreativa kaos.


Bukett á la Gudrun Sjödén. Sjödén är en stor inspiriationskälla för mig i allmänhet. Så visst är det extra roligt när jag får göra en "varumärkes-bukett". 


Företagets/märkets egna speciella blommor/buketter packade i företagets/ märkets egna papper/påsar med företagets/märkets visitkort. Eller ytterligare ett steg längre. Blommor odlade specifikt för företaget/märket. Kvistrosen Odd Molly, Nejlikan Apple, Germinin SeB, Dahlian Rodebjer, Ranunkeln Grudrun Sjödén, Fransk tulpanen Google, Eco-odlade rosen Euroflorist, Svensk-odlade tulpanen Interflora, Hortensian Mulberry, Begonian Whyred osv, osv. Eller vad tror ni andra? Vore det någt? Kul och utmanande? 






1 kommentar: