måndag 29 augusti 2011

Smakrikt strössel

Tänkte dela med mig av en härlig favorit innan de flesta packar undan grillen. Vi låter den stå kvar. Den tänds lite nu och då om lusten faller på.

Jag ramlade över receptet i någon gammal tidning. Tror det var en Lantliv. Eller Elle mat. Någon fin bläddertidning måste det varit. Köper nog mer magasin för bildernas skull. Jag brukar i smyg snabbt bläddra genom dem i affären. Ser jag om det är något som retar mitt öga. Köper jag. Bilder som gör sugen på att skapa mat. Köper jag.





Måste varit en riktigt mumsig styling som fick mig att skriva av ett örtströssel på insidan av köksluckorna på landet.





Oj vad vi har använt och testat. Till det mesta i köttväg. Första gången använde vi det till någon lammiddag. Egentligen var det väl så det var i tänkt i receptet. Dock funkar strösslet mycket, mycket bra till annat kött. Oxfilé, kycklingfilé, kalkonfilé, fläskfilé och till sommarens grillfavvo. Flanksteak. Superkött till ett fantastiskt pris. Möjligt att det funkar till någon fisk. Kan byta ut myntan mot citronmeliss...mmmm det kanske blir bra? Smakrikt.





Jag gillar enkla rena smaker. Okomplicerat.

Hoppas detta inspirerar till mysig grillmiddag i helgen. Det ska ju bli varmt igen.

Må så gott.

-Sanna

2 kommentarer:

  1. Dina fina bilder vill inte synas på bild. Något har bildligt flel. KraM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Margareta. Vet inte vad som hänt. Får kolla när jag har tillgång till dator igen.

      Skriver ner strösslet här istället. Jag har redan köpt ingredienserna å lammfilé.

      3 msk färsk mynta
      3 msk färsk rosmarin
      3 msk färsk persilja
      1-2 msk flingsalt
      1 msk rivet citronskal
      3 klyftor vitlök
      Peppar

      Hacka, rör ihop, rulla köttet. Grilla!

      Radera