fredag 23 maj 2014

Blomsterhunger


De senaste veckorna har jag fått så många förfrågningar om ätbara blomster.


Ni kan väl tänka er hur lycklig jag blir av dessa efterfrågningar! Jag kan ju inte tänka mig något annat än att kombinera mat och blomster. Vid ALLA tillfällen.



Blommor passar till allt. Jag menar verkligen Allt. Förrätt, varmrätt, efterrätt, tårtor, drinkar...you name it. Det funkar!


Nu tänker ni förstås, vilka blommor går att stoppa i munnen? Det finns faktiskt en hel del. Det ni bör tänka på: är att om ni köper blommande blommor - typ pensé, pelargon, tagetes, viol osv - är att de förmodligen är uppdrivna med någon form av "drivmedel" (besprutade) som inte är jättenyttigt att få i sig. Vänta tills de nya blommorna kommer. Jag förmodar - då -  att de är ok att stoppa i sig. Kolla med din blomsterhandlare eller handelsträdgård för säkerhets skull. 


Jag älskar att dekorera med blommor - oavsett om de går att äta eller ej. För mig är det visuella extremt viktigt. Jag älskar blickfång. Blommande levande ting är så fint.  Jag brukar varna mina gäster om de skall avstå från att stoppa lockande blomsterfägring i munnen. För min och deras skull. Man ska ju inte stoppa allt sött i munnen.



Tänkte försöka mig på en lista med ätbart för din blomsterhunger. Utan inbördes rangordning ;)

1) Tagetes

2) Ringblomma

3) Ros

4) Lavendel

5) Krasse

6) Begonia

7) Pensé

8) Viol

9) Bellis

10) Lejongap

11) Pelargon

12) Nejlika

13) Maskros

14) Kamomill

15) Malva

16) Syren

17) De flesta blommor från våra vanligaste kryddor såsom gurkört, timjan, gräslök m.m

18) Solros

19) Klöver

20) Vissa tulpaner

21) Stockros


Jag har en önskan om större efterfrågan på ätbart blomsterfint. Snälla fråga och be om ekologisk odlat, giftfritt och matnyttig blommigt hos din närmaste blomsterhandel och handelsträdgård! Ju fler som frågar desto mer kan vi ligga på våra leverantörer. 

Lägg till bildtext
Imorgon tidigt tipsar Mrs Zetas ( min överordnande i sommar ) om ätbart i trädgården och balkongen på TV 4. Kolla och inspireras. 



Happy Friday!

P.S ett stort varmt tack till alla Er som snubblar in och stannar till i min blomstervärld. Jag har dessvärre inte haft tid att kolla in i "min cybervärld" av den anledningen att min irl-värld har varit mer än blommig. Jag uppskattar Er alla skall ni veta och blir så himla glad för fina ord på vägen. D.S 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar