fredag 10 januari 2014

Äntligen!!!


Efter år och år av prat och skrivande börjar min omgivning äntligen förstå.



Amaryllis är snygg, cool, rejäl, vacker, stilig även bortom julen.



Allra första gången jag uppmärksammade storheten, möjligheten och härligheten med amaryllis som vårblomma (året-runt-blomma) och att använda dem lågt i mulliga prunkande buketter var på en av mina blomsterresor i världen. 




Denna gång i Paris när våren stod för dörren och körsbärsträden var i full blom. Närmare bestämt i mars i början av 2000-talet. Jag blev helt förundrade och inspirerad. Det här skulle jag ta med mig tillbaka hem.




 Det gjorde jag - full av entusiasm och blomsterlust- och jag har talat, propsat, tjatat och inspirerat kunder och kollegor i närmare 15 år. Nu börjar det lossna. Det skrivs på bloggar och i tidningar om "ny" vårlök. Amaryllis får en längre säsong. Hurra! Hyacinterna har gjort resan och hamnat i var blomsterbutiks snittkyl. Nu kommer snart och förhoppningsvis också amaryllisen stå där och hålla hyacinter, ranunkel, kungsängslilja, anemoner, pärlhyacinterna sällskap både som snitt och lök. Snart förgyller de var mans första vårkrukor! Äntligen!!



Så många gånger som jag hört av kollegor, blomsterledare, kunder, vänner:
-Nej! Det är ju en julblomma! 
-Nej! Inte ta ner amaryllisen sådär lågt. Det passar inte. Det räcker med en och en kvist. Högt och stilrent. 



Oj, vad fel och otroligt konservativt. Jag kontrar med alla möjliga motargument som jag kommer på för stunden. Det finns få som klan hejda mig då. Men nu så behöver jag inte längre. Amaryllisen stannar till vintern smälter till sommar.




Tänk utanför blomsterramarna. Amaryllis är vår (också) njut av denna hållbara skönhet längre. Amaryllisen finns i allsköns färger. Jag tycker man kan ha nyanser av rött även till våren. Bordeaux till Ferrarirött funkar året om. Det är ju rena rama kärleken. Våren är ju inte bara ljuva pasteller även om också jag lockas av de milda färgtonerna när vintern övergår till vår. Gult, orange, blått, rött är som vitaminer. En brustablett för öga och själ. 



Jag fortsätter bearbeta mina kollegor och leverantörer att ha finfina amaryllis i sitt sortiment och jag hoppas alla blomsterkunder börjar efterfråga och beställa fler sorter och varianter. Var amaryllisvän hela våren. 

Det finns mer att läsa här, här, här, här

Någon som har förstått det hela är Charlotte med sitt Trädgårdsflow. Charlotte har även förstått att Pensée är (också) en höstblomma. Heja Charlotte. Hon skriver dessutom och förmedlar sina iakttagelser i tidningen Lant Liv. Njut av hennes blogg här.

Ha en underbar helg. Köp en amaryllis eller 5 och odla upp till dina vårkrukor till balkong och trappa. Trädgård och täppa. Här kom snön i och för sig snön i natt. Inte riktigt kul tycker jag. Nu dröjer väl våren....Jag längtar efter sol och värme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar