fredag 8 juli 2011

Så blev den till...


....min dröm om "cake-landscaping".


 Den föddes när jag var dryga 20 och bodde i L.A. Inte en fest, inte ett kalas, inte en tillställing utan en magnifik skulpterad tårta. Jag slogs med häpnad varje gång. Frosting var grejen. Söt och sliskigt men fantastiskt "enkel" att arbeta med. Sugarpaste. Ytterligare ett material som fanns i vanliga affären. Det var himmelriket alla dessa bakgrejor i vanliga mataffärerna. Allt fanns. I alla färger. Väl hemma igen fanns inte utbudet och jag exprimenterade med svenska material. Grädde, mandelmassa, marsipan och hushållsfärg i färgerna rött, grönt och gult. Det enda som fanns, på slutet av 80-talet. 

Det blev några tårtalster till nära och kära vid födelsedagar. Sedan rann det ut i sanden och återupptogs när första barnkalaset skulle anordnas. Följde den tårtskaparstigen en tid. Oj, vad det bakades och skapades. Färger, specialverktyg och material beställdes från USA. Jobbade i marispan eller mandelmassa när mönster och figurer skulle skapas. Frosting och sugarpaste gick inte hem här då. Alldeles för sött. Det som gick hem var att tårtorna var inte bara fina, de var goda också enligt kundkretsen. Fluffiga och lätta. Hemligheten var fyllningarna. Använde fromage (på påse, spar tid) och olika bär och frukter. Grädde användes sparsamt, mest som "klister" till marsipandekoren. Jag lade ner min tårtverksamhet när den gick ut över helgerna. Barbie, Stålmannen, ninja-turtles, dinosaurier, Batman, den lilla sjöjungfrun och de andra fick ge vika för en blomsterkarriär. Älskar fortfarande att baka, designa tårtor och bakverk. Det blir till mina nära och kära. De vill överraskas.



Så blev den till ....tårta 2 igår. Nästan inget fusk. Bara lite. Köpte färdiga bottnar, även om gästerna trodde de var hembakta. Det vita marsipanlocket var också köpt för att spara tid. Den som alltid springer iväg när vi ska ha fest. Men resten är hand-made.



Födelsedagsbarnet hade önskningar om flera, flera lager. Barnsligt gott skulle det vara på 18 årsdagen.


Färska jordgubbar, flädersaft, grädde, vaniljkräm.



Retroblommor i färgad marsipan. Hushållsfärger finns på Panduro. De har ett hyfsat sortiment när det gäller färger. Retroformen köptes också där. Det går förstås lika bra att skära ut själv. Efter en mall eller på fri hand. Men jag ville ju spara lite tid. 



Now a days, blir det mycket lek med band och enkla former. Det är så himlans fint att använda band. Jag gillar band. Olika band. Köper band där jag hittar. Loppis, garnaffärer, hemslöjdsaffärer, blomsteraffärer och proffsbutiker. Fina band går att använda till allt! Knyt, knyt, knyt. 


Tips: För att få en lättarbetad och formbar mandelmassa: Knåda mandelmassa med glykos (köps på apoteket) och florsocker till en deg som inte kladdar. Har inga mått utan går på känsla. Kan du inte kavla mandelmassan-görs bäst mellan två stora bitar gladpack- utan att det kladdar, ta mer florsocker. Marsipan som färgas kan också bli kladdig. Blanda i florsocker tills den slutar kladda. Enkelt.  


En röd tråd gillas till fest. Tårta och dukning matchar. Såklart.




Dukning med 70-tals inspiration. Blommor. Lite gammalt, lite nytt. Retro-chict.



En mycket lyckad 18-årsfest. Presenter öppnades. Det sjöngs födelsedagssånger på flera språk. Tårtan åts upp. Vår långväga gäst gav bästa komplimangen. Aussien som "loves princesstarta" Hon hade sagt till min bror..." Then we will have one of Sannas  cakes..." Hon minns till och med fyllningarna från tårtor förra året. Vilken tur att de kommer till Sverige på sommaren när vi är i baktagen.  

Iphonefoto: S. Westien

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar