torsdag 4 september 2014

Äppeltider


Septembermånad. 



Naturen är i ett förändringsskede. Luften är högre och solen står lägre på himlavalvet.



Sommarflickan i mig gråter en smula. Klamrar sig fast i de sista dropparna av sommarkänsla.



Jordgubbskrämen har gått över till äppelkräm.


Jag förbereder äppelbitarna ute på verandan mellan skog och hav. Behåller den sista utekänslan i takt med mitt stilla skärande. 



Mitt alltmer sensitiva luktsinne uppmärksammar sensommarens dofter. Havet, skogen, kanelen, äpplena, vaniljen. För visst är det fortfarande lite sommar ändå!?




Det var ju egentligen om äppelkräm jag tänkte skriva. Tankarna flöt iväg på annat håll. 



Äppelkräm i äppeltider var det. Världens enklaste, världens godaste och en favorit i mushuset och på Greenhill i den bleknande sommarvärmen. Jag skär grova rustika bitar. Inget finlir behövs.


Hur många äpplen? Ingen aning. Går efter lust, tillgång och känsla. Fyller typ en halv gryta och fyller sedan på med vatten så det täcker äppelmängden.



Lägger i ett antal kanelstänger, skrapar ut en vaniljstång - min fina Bali-vanilj som jag har hela frysen full- och socker. Socker höftar jag. Ett par tre deciliter. Vill ej ha för söt, tycker om när smaken av vanilj, kanel och äpple framträder. Fruktsocker går också bra. 




Smaka av efter dina behov av söthet.



Koka allt ihop tills äpplen är lagom mjuka. Lite tuggmotstånd är gott tycker vi. Ta sedan kastrullen av plattan. Blanda potatismjöl med vatten och rör i tills du får krämkonsistens. Detta moment är också lite på känsla. En stor gryta kokade äpplen kan behöva en 3-4 msk potatismjöl. Om krämen skulle bli för trögflytande går det bra att koka upp med lite mer vatten. Tänk på när krämen kallnar så blir den krämigare än när den fortfarande är kokhet.  



Ett lite luddigt recept i äppeltider. Det funkar. Testa. Jag kokar mycket och ofta kräm på det här sättet. Rabarber, jordgubb, äpple, plommon och annat gott och närodlat/hemodlat/vilt. Nu tänkte jag plocka björnbären på tomten och koka tillsammans med våra äpplen. Jag tror det blir gudomligt och supergott till min feta grekiska yoghurt och mina grovhackade valnötter till frukost som jag just nu ringlar med spansk "honing". Om en vecka blir det grekisk igen:)



Tänk vad en doft av äpple, kanel. vanilj, ros är en vacker kombo i sensommartid.

Äppelkärlek och kraft till er alla
Sanna


P.S Det är snart dags för Zetas Trädgårds höstmarknad. Första helgen i oktober. Dit kan du åka för att få dina äpplen mustade både lördag och söndag. Bor du i Stockholmsområdet är det ett underbart tillfälle att besöka Zetas . Jag är där. Mustar inte dina äpplen men gör fina kransar. Kom förbi vetja. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar