tisdag 24 juni 2014

Blomstertankar på resande fot



Sitter i stugan mellan hav och skog och lyssnar på regnet som smattrar mot taket. Ganska mysigt ändå, även om jag önskat att det varit en något soligare och varmare midsommarhelg. 



Det bästa med inomhusväder i den lilla stugan på landet är att några direkta måsten - i stort sett - inte existerar. Vilket ger mig lite tid för min "place in space" idag medan regndropparna studsar mot fönsterblecket och vinden från Ålandshav tar ordentligt tag i skogens trätoppar. 



Mina blomstertankar är ofta på resande fot. Även hemmavid.  Jag tycker om att låta min blomhjärna flytta med känsla, helt fritt och hämningslöst i alla väder.


Jag måste ha det blommigt och grönt omkring mig. Gärna varmt också ;)Jag trivs som allra bäst då.   



Jag ser det vackra i det mesta. Det behöver ej vara så komplicerat eller tillrättalagt. Omogna oliver & en plastflaska med olivolja är ett vackert blickfång i ett kärleksfullt grekiskt landskap. Ett conversation piece.


En enkel olivkvist gör ju vilken balkongmiddag som helst helt otroligt fantastisk och inbjudande. "I det enkla bor det vackra" som Ernst skulle utbrista om han skulle dela en barfota middag med mig och min syster på en grekisk ö.



För vi har det så bra - jag och min lillasyster- när vi åker på vår årliga greklandsvecka. Vi finner oss snabbt tillrätta och känner oss hemma. Innan grönsaker, frukt och annat går åt till matlagning och drinkar används de på alla möjliga och omöjliga sätt.



Jag tycker att ett matbord alltid skall vara dekorerat. Om jag skulle tälta på en ö i havet eller bo i en trädkoja i skogen skulle jag förmodligen duka bordet med naturens fynd och ha med mig värmeljus. För mig är just plockandet och pysslandet som en form av terapi. Jag är mig själv en stund.



Mitt resesällskap-till Grekland varje år- tillika min syster kan ibland undra när jag ger mig ut i grannskapen för att leta det som natur och trädgård kan ha i sina skrymslen. En gratis blomsteraffär liksom. 



Men hon är van och har stort tålamod och överseende med sin smått blomstergalna syster. Vi tar ju alltid en drink efteråt. Retsina och Sprite med en citronskiva, såklart. Visst smakar det absolut ännu mer med utsikt över olivlunden där jag precis smugit runt och försiktigt "plockat" kvistar.


För att ha råd med allt resande lever vi väldigt billigt. Vi handlar, lagar och njuter av landets egna produkter. Det ända som vi snabbt tröttnar på är det vita brödet och de senaste åren har vi faktiskt tagit med oss hårt bröd. Vi börjar bli gamla ;) 


Visst är det lätt att drömma sig till varmare länder när det är regnigt och höstligt kallt utanför. Men...



Jag tror på sommaren. Den kommer snart. Jag har tagit mina första morgondopp. Jag trotsar väder och kyla oavsett temperatur - 11 grader i havet och på land. Det Är juni. Jag tänker njuta av min kommande ledighet och min kommande födelsedag som faktiskt skall firas på varmare breddgrader. Jag blir ju vuxen i sommar. Eller förresten det är nog ganska omöjligt för mig att bli någon annan än jag. Kommer fortsätta mitt euforiska skapande, vara smått kaotisk, springa barfota, gå igång på blomsterimpulser, njuta av min blomsterkärlek och känna det där pirriga i hela kroppen när jag dricker champagne och tycka att jag inte är en dag äldre än 32. 

Blomsterkärlek till Er alla.
Vi hörs snart igen.

p.s Tusen och tusen tack för att ni ändå har tittat in även om ni fått läsa gammal skåpmat. Men det kan ju ibland vara inspirerande det med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar