måndag 28 april 2014

Recyber Monday

fredagen den 24:e maj 2013


Sweden meets America



Red. White. Blue. I love u.




Toner av svensk sommar och amerikansk östkust.


Liten har drömt om det stora landet i väst sedan hon var liten. I sommar blir det av. Hon har jobbat och sparat. 


Skaldjur önskades av födelsedagsbarnet. Vilket kändes som ett perfekt val. 



Jag gillar plockmat. Enkelt och lätt att förberedda.


Gästerna sköter sig själva. Vi bjöd på hummer, nykokta musslor, räkor, hemgjord skagenröra (födelsedagsbarnets paradrätt, hon gör en fantastiskt god röra), aioli och rostat bröd i trekanter.


Mmmmm.


Dukningen skulle givetvis spegla drömmen om sommarens stundande resa. Jag gillar ju tidningspapper som ni vet. Jag tejpade hela bordet med sidor från Svenska Dagbladet. Tålig duk för stora och små. Använde mina fina tabletter i jeanstyg från Himla som har några år på nacken. Älskar dem. Jeans känns ju Amerikat. Plockade vaser och annat som fanns i mina gömmor och skåp. Fick komplettera med köpeblommor. Vår trädgård bjöd oss dessvärre varken på några vita eller röda blomster för stunden. Elegansnejlikorna är faktiskt en favorit i vårt hus. Stor och Mellan gillar dem. "Eleganserna"hade rätt röd färg för tillfället. Det vita fick bli lövkojor som ger en föraning om sommar. Pärlhyacinterna hade jag rabatterna fulla - bara att plocka det blåa.



Tycker att vi fick till den perfekta kombon i vår dukning. Blå känslor. Som en Prippsfilm med en bris av Hamptons.


Tårtan. Blått, vitt & rött. Med En nyans av ljusaste gult. Sweden meets America.


Jag har varit lite som Emils mamma i Astrid Lindgrens böcker. Antecknat till och från vad tjejerna sagt och gjort. Liten packade sin lilla lilla väska med diverse smått när hon var 2,5 kom in till mig när jag stod i badrummet och sade:  "Jag har packat jag. Jag skall ut och resa jag".  Passade bra som tårtcitat till favorittårtan. Marängbottnar, vaniljglass, krossad dajm vispgrädde och massor av färska bär. Hemgjorda maränger av födelsedagsbarnet själv i havston. 



Det är alltid skönt dagen efter fest att ta det lite lugnt. Tidning, kaffe och toast med ost och marmelad. Vardagslyx. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar