måndag 24 mars 2014

Recyber Monday

tisdagen den 7:e maj 2013


En skör skönhhet


En ensam Hibiskus mitt i ett risfältet i Ubud. Hur vacker får en blomma vara?



En välkomnande blomstersymbol. 


Skall du ha hibiskusblomman bakom örat gäller det att tänka till om du reser bland Stillahavsöarna. Bakom vänster öra: angelägen älskarinna. Höger öra: upptagen Båda öronen: upptagen men skulle vilja ha någon annan. 


Blomsterspråket skall man kanske ta på allvar, eller vad tror ni? Jag har inte varit på Hawaii (ännu), som verkligen känns som Hiskus-landet för mig.  Men däremot på Thaiti och Moorea och smyckat mig med blomster. Men det var innan min blomsterkarriär, hade ju ingen som helst koll då. Som jag har nu, menar jag. Hoppas ni kan avläsa en viss självironi.


Beroende på vilket land du reser till symboliserar Hibiskus blandannat möjlighet, odödlig kärlek, framgång, rikedom, gästfrihet. 



Jag älskar iallafall Hibiskus. Alla sorter. Alla färger. Alla betydelser. Jag vet inte hur många bilder jag har på hawaiiblomman. När jag är ute och reser slår den mig alltid med häpnad. Så vansinnigt vacker. Här hemma lyckas jag aldrig riktigt få den att må bra. Även om det sägs att den skall vara rätt enkel. Gillar ju varmt och soligt. Som gjord för mushuset i söderläge. Dock är den ju törstig. Glömmer kanske och vattna. För mig är den en skör skönhet.




Jag får njuta av den där den trivs på riktigt.


Blomstrande hibsikus-sallad. Ubud. Bali. 2012.


Här får du alla råd du behöver för att lyckas med din Aloha-blomma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar