söndag 23 februari 2014

Flashback Sunday

tisdagen den 23:e juli 2013


Stockholm i mitt hjärta


Jag brukar ha sommarlov så här dags på året. Sommaren 2013 har överraskat mig.


Jag har stannat i min stad. Stockholm. Njutit av sommaren på kvällarna och mitt blomsterjobb på dagarna. Helt ljuvligt faktiskt. Det var längesedan jag stannade i storstan i juli. Jag älskar det :)


Jag har träffat en ny kärlek. Eller snarare snubblat över en ny förälskelse. En som stulit mitt hjärta. En gul doftande snygging. Jag har skrivit det förr - gult är snyggt, coolt och modigt. "Bold and beautiful"



 En ljuvlig bouquet av citron, apelsin med en touch av något sött- typ honung - kan väl ingen näsa motstå!? 

En doft som jag stött på någon gång tidigare och som jag har svårt att placera. En förnimmelse av en tvål. En fläkt av resande. En essens av välbehag.


Jag är iallafall helt betagen av slottsrosen, Stockholm. En kärlek som fyller hela handen och stimulerar så gott som alla sinnen. "Stockholm i mitt <3" liksom ;)

 Jag rekommenderar den till alla här och nu. Sedan i fredags har många av Stockholmarna flyttat från Zetas trädgård till olika delar av Sverige. Gotland, Småland, Skåne...några har förstås stannat kvar i storstan och intagit en och annan altan, trädgård och balkong.  Stockholm har en fin och bra egenskap - den sägs vara ganska regntålig - nu har vi förstås en helt underbar och solig sommar - men om... Dessutom tålig mot tråkiga rosiga sjukdomar som svart-eller rostsjuka.


 Om det nu går att hålla sådana tråkigheter borta. Mina rosor får alltid något som måste bekämpas. Det som är viktigt när det gäller rosor (har jag fått lära mig av de proffsiga rosexperterna på Zetas) är att inte vattna rosen ovanifrån. På så sätt kan vissa obehagligheter undvikas. En rejäl rotblöta underifrån (30-40 liter vatten) cirka en gång i veckan är det bästa. Vill ni har fler rostips och kunskap kolla in Zetas hemsida nedan för expertråd.


Mitt blommande sommarjobb och jag gillar varandra. Nu i rostider frossar Zetas i de mest fantastiska rosor. De finns en ros för alla. Något för varenda finsmakare. Här finns också en sådan oerhörd roskompetens..och jag ;)



 Jag kan säga att en sen kväll i rosenträdgården med med rosengurun Kathy på Zetas gav inget annat en mersmak. 


Ny kunskap och rosglädje föddes medan fredagen gick mot kvällning. När solen sjönk och månen tog plats på himlavalvet, fick rosorna en helt annan karaktär. En skarpare lyster. Jag upplevde en ny rosdimension. Tänk att ha fått möjligheten att vara ensam i en rosenträdgård. I Zetas- finsmakernens trädgård. Jag älskar mitt blommande jobb och de vägar det leder mig. 



Kolla in Victorias blogg och Zetas hemsida. Inspireras och njut!


Är ni på Zetas irl. Ät lunch! Plus fika. Mums. Ta ett glas vin i solen. Jag skulle vilja...men jobbet... och bilen förstås jag som bor på andra sidan vår helt sagolika storstad. 

Ha underbar tisdag.

 Sommmarvärme/Sanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar