torsdag 21 november 2013

Mandala



Mandala betyder cirkel med ett centrum på sanskrit.



Inom buddismen och hinduismen används mandalan som en rituell företeelse. De ritas på marken och på bord och symboliserar universum. Mandala står för gemenskap och helhet. 


Den har varken en början eller slut. Mandalan används vid meditation för att uppleva/uppnå helhet. Finna din symboliska mittpunkt. Din mandala kärna.



 De regelbundna, rytmiska upprepningarna inger lugn och ro. Jag tycker om mandalan.


En Mandala. Geometriska former i en organiserad struktur som skapar ett symmetriskt mångkantigt mönster. Mandalan är urgammal och  har används i olika kulturer världen över. Hos visa som ett kosmogram dvs en symbolisk karta över kosmos. 



Vackra flytande blomster-mandalan på Bali. Vilsamt för en resande blomsterperson som jag. Kan det vara därför jag har en sådan kärlek till Bali. Jag återvänder gång på gång och får aldrig nog.



Varenda blomsterbad var skapat med omsorg. Med känsla. Jag fascinerades lika mycket av dessa arrangemang som de blomstrande offergåvorna till gudarna. 



En dukning har "spökat" i mina tankar. Den skall vara enkel. Tanken och önskemål är att ha lösa blomhuvuden och murgröna på borden. Men det känns så tråkigt, något som vi sett och som jag har gjort sååå många gånger. Lösa rosblad är väldigt romantiskt och lantligt men....nej.



Å så! Kom idén. Såklart. 



Mandalan som form, inspiration och utgångspunkt för en bordsdukning. Cirkeln står ju för förnyelse. Passande.



Jag var bara tvungen att testa hemma med det som fanns i hus, trädgård och natur.


Möjligheterna är oändliga. Kan bli hur stort som helst. Du kan använda precis vad som helst. Låt bara fantasin få fritt spelrum och flöda. Släpp loss tanken och flyt med känsla. Sätt inga gränser. Helt underbart härligt. 


Enkelt.


Naturnära.



Lekfullt. Mina Åhléns-djur fick vara statister.


Juligt. Fina träbokstavspärlor från fina Charlotte. Jag har sådan användning av dessa till allt möjligt och omöjligt. Nu är de snart slut. Måste beställa fler. Trädgårdsflow Webshop.


Meditativt.


Inom buddismen förstör konstnären sin mandala för att påminna sig om att allt är förgängligt. Gissa om jag gillar den tanken. Mitt blomster-mandala kommer till stor del vissna de kommande dagarna. Tills dess njuter jag.


Att skapa är meditativt för mig. Det kommer bli fler förgängliga mandalan för min del.  Kanske presenterar jag några fler framöver. Kan tänka mig lägga upp maträtter, desserter, sallader, kakor och göra tårtdekorationer med mandalan som källa. 


Nu skall jag presentera min idé för min kund och hoppas på att få göra några "officiella" andliga blomstercirklar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar