söndag 17 november 2013

Flashback Sunday; KOPPAR

torsdagen den 1:e augusti 2013

Cu


Ni som följt mig en tid känner till min känsla för ärgad koppar. Denna fina metall som var det första materialet människan började bearbeta och forma. 


Den får gärna vara bucklig, patinerad, sliten och med en tillhörande historia för min del. 


Gundämnet CU. Koppar är faktiskt fint. Riktigt ögongodis.


Koppartingen jag har här hemma kommer från när och fjärran. Borta och hemma. 


Souknar i Mellanöstern, marknader i Asien och Europa,  Myrorna & loppis. Mycket är arvegods från släkten. Jag har aldrig haft hjärta att göra mig av med kopparn. Det har liksom stått där i våra källarförråd och vindsutrymmen i korgar och kartonger under många år. Följt med en och annan flytt. Liksom väntat på att få se dagens ljus igen. 




För några år sedan hittade jag en korg i ett av uthusen på landet. Eller närmare bestämt i vårt bergsutrymme under huset där mulltoan hade sin mynning. Ingen plats som har varit särskilt lockande. Det var som en skattkammare. Vilka saker vi "kastat" in där när vi tog över huset. 



Ett "nytt" material. Det kändes helt rätt att dessa patinerade skönheter skulle få ta en plats både i stan och på landet. 



Kopparbyttor är härligt att plantera i. Just nu bor min nyfunna vän, rosen Tommelisa, i en av kopparkittlarna som annars brukar rymma ved eller tidningar på vintern. På Väddö gästas en byta av feta rara taklökar och lewsia. (se bilden en bit upp)


Jag använder mycket av det vi har både ute och inne. På landet och i stan. Omväxling är trevligt. Gillar ju olika.


Allt efter lust och infall. Oxiderad koppar är min grej.




Älskar dem alla. På olika sätt.


Använder dem vid olika tillfällen. De åker in och ut genom skåp och skrymslen under olika årstider.


Förra vårens uteplantering av amaryllis var superfint i gammal koppar. De fick stå och växa till sig inne innan de flyttade ut till ingången. I år blev jag snuvad på amaryllisplanteringen. Hittade inte en lök till salu. I år skall jag köpa extra och förvara till februari, mars, april, maj, juni, juli, augusti så jag kan ha olika i mina krukor hela säsongen. 


Den här byttan är efter min mans gamla faster. Den var lite blank i början. 


Men den har fått stått ute i väder och vind mellan skog och hav i några år. Nu börjar den börjar få den där lite skamfilade looken som jag tycker är finast.


Så räds ej för blank upputsad  koppar. Hittar du en form du gillar. Köp den. Låna den. Ta den. Få den. Ställ sedan ut den. Länge. Låt vädret ta hand om resten.


Lycka till i er kopparjakt. Jag fortsätter använda min koppar på olika sätt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar