tisdag 22 oktober 2013

Hösten 2014


Ja, ni läser helt riktigt....Hösten 2014!




Jag vet att vi alla skall försöka att befinna oss här och nu.....



Njuta av hösten 2013 fullt ut först.



Men...boka in hösten 2014 och Zetas höstmarknad redan nu.



 Den infaller förmodligen någon gång i början av oktober när hösten är som allra vackrast.




Zetas Årstidstorg fylls då av härliga utställare. 



Och sköna, nyfikna, hungriga och blomstersugna blomfolk fyller hela finsmakarens trädgård.



Färgstarkt.



Närodlat.



Hembakat.





Hemlagat. Grillat.



Kryddor. Vinäger. Cutney. Inläggningar. Olivolja. Grönsaker. Stickat. Bullar. Bröd. Kola.



Finfint godis.


Gudagott och lyxigt.


Zetas höstmarknad bjöd på det mesta för en finsmakare.


Äppelmustare och pomologer fanns på plats hela helgen.



För mig var det första mötet med en portabel äppelmustfabrik. Här köade äppelfolket med kärror fyllda med sina egna smakfulla äpplen. Alla med sina hemliga recept på drinkar, glögg och annan äppeldryck. Jag tror jag blev lite förälskad i äppelfolket. Vårt gamla äppelträd bär sällan så många äpplen. Det blir kanske en äppelpaj per höst....hmmm. Men nu har jag fått en del äppelkunskap av mina fantastiska trädgårdsmästarkollegor på Zetas. 



Nästa år kanske jag också kan musta. Annars såldes det en jättegod must gjord av andras svenska äpplen. De funkar ju det med.


Mr Zeta bryggde varm äppeldryck av nymustade smakrika äpplen och givetvis handplockade. Med fingertoppskänsla kryddades brygden med kanelstänger, socker, kardemumma och en klick honung. Underbart gott. Värmande. 


Äppelbrygden hölls varm hela helgen av Zetas äppelälskande personal. Alla kryddade efter sin lust och smak. Äppelbrygden fick en ny touch av Mamma Zeta när hon tog över vid grytan. 


Fyra gånger under helgen var det rundvandring i trädgården med Zetas duktiga trädgårdsdesigner Maria och trädgårdsmästare/hortonom Ewa. 



Jag hade gärna gått med om jag kunnat smita ifrån vårt "skrivbord".



Dock hade vi fullt upp med stora och små blomsterintresserade. Jag och min kollega och namne Sanna hade vår egen visning. Vi band kransar så att händerna värkte. 


Många hade redan läst och sett på olika blomsterplatser i cyberrymden smakprov på kransar som redan var sålda. Men det gjorde absolut ingenting. Allt går att ordna och jag komihåg vad jag bundit under veckan. Det är så himla härligt med glada, underbara, trevliga kunder. Zetas har dem alla. Jag har haft kundmoments flera gånger om dagen sedan den dag jag började. Helt fantastiskt. Den här fina kunden fick jag dessutom fotografera. Hon blev så glad för att jag ordnade hennes krans. Hon hann dessutom med en extra njutningsfull runda bland marknadsstånd och höstfägring. En helt färsk krans från kransfabriken gjorde även mig glad. 



Zetas egen trädgårdsälva är en sann inspirationskälla för oss alla. Det är en njutning att insupa all hennes kunskap.



Blomsternjutning är det att tjuvläsa i Victorias bok på arbetstid. Schhh...jag gör det i smyg när det har varit lite lugnt en stund eller så har jag passat på att titta på en ny sida när jag bläddrar med en kund. En ljuvlig bok. Snart är det jul. ;) Jag har den ju inte själv, bara så att tomten vet.



Så boka in nästa år. Jag hoppas att jag är där igen. 




Det var en intensiv upplevelse med allt var det innebar. Flytta flera 100 kilos bord i betong, lyfta meter långa träd, flytta på tunga urnor, binda kransar, blomsterfix, räfsa, skylta och göra allt tilltalande vackert och välkomnande.




Och på söndagen - en timme efter sista kunden - var allt tomt och borta. En märklig känsla. Det var plötsligt bara över. Lite som julafton. Dessutom var det min sista dag på Zetas.  

Du kan läsa mer om Zetas Trädgårds höstmarknad 2013 härhär, här och här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar