fredag 30 augusti 2013

Sommarrepris

söndagen den 9:e oktober 2011

Sjumilaskogen

"Imorgonljuset och i skymningen traskar en liten björn genom en skog. Varför följde vi honom i spåren när vi var yngre? "
"Han är ju trots allt bara en Björn med Mycket Liten Hjärna. Men är hjärnan så kolossalt betydelsefull? Är det verkligen den som leder oss dit vi vill gå? "


"Eller är det inte alltför ofta den som skickar oss åt fel håll, då vi följer ekot av vinden i trädtopparna, som vi tror är verkligt, istället för att lyssna på rösten inom oss, som säger oss i vilken riktning vi ska gå?"


"Tao enligt Puh" kom ut på svenska i slutet av 90-talet. Fick den då som gåva av min bror. Den ligger i min hög av "uppslagsböcker" vid sängen. Bläddrar, tänker och inspireras när lusten faller på. 


A A Milnes Nalle Puh är fantastisk. Precis som Tove Jansons Mumintroll . Som barn var jag dock inte så förtjust. Det kändes ensamt och sorgligt på något sätt när böckerna lästes högt för oss barn. Som vuxen älskar jag dem. Mina barn har vuxit upp med Disneys kramgoa Nalle i klarorange. Vem blir inte betagen av Disneys mulliga sagofigurer.


Nästa gång jag är i London skall jag försöka hinna med en sväng till Ashdown Forest verklighetens sjumilaskog.


East Sussex, fem mil söder om London. Utanför en liten engelsk by, Hartfield, ligger Puhs och hans vänners skog. Läs om Puh i gårdagens SvD Kultur. 


"Inom oss alla finns det en Uggla, en Kanin, en I-or och en Puh."



"Om vi är förnuftiga, väljer vi Puhs väg."


" Som om det vore långt bortifrån, kallar den på oss med ett barnasinnes röst. Ibland kan det vara svårt att höra den, men inte desto mindre är den väsentlig, ty utan den kommer vi aldrig att finna vägen genom Skogen." ur Tao enligt Puh.


Puh, Nasse, Ru, Tiger, Uggla, I-or och de andra i sjumilaskogen skapar blomsterlust i "håningsfärger". Det enda förnuftiga. Puh-chict till hösten. 


Nu är det en annan skog som gäller för mig å mina vänner. Svampskogen!


Ha en riktigt skön själslig höstsöndag.

Iphonefoto: Sanna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar