fredag 16 augusti 2013

Sommarrepris

tisdagen den 23:e augusti 2011

Språk





Jag har hittat en galet skön blogg. En svensk man som bloggar om sitt liv som grek.Galen i Grekland .



Verkar mest tilltala kvinnliga läsare. 



Om det beror på att det finns söta bilder på "kattvalpar"  - det är förstås något alldeles speciellt med grekkatter och hundungar - blommor eller vackra romantiska kretensiska get-a-ways. Eller för att han är grekisk viking låter jag vara oskrivet. Jag gillar ju blommorna ;)



Absolut förälskad i grektoner. Både färg å musik.



Inte konstigt att "tankarna" snart är på grekiska. Undrar om de få ord jag kan verkligen kan bilda en grekisk tanke. "Jasso . Tekanis. Kal a. En taxi. Kalinichta. Sagapo. Tepotta." Kan definitivt inte stava på grekiska. Det behövs förstås inte när jag dagdrömmer.



Jag läste någonstans att man kan lära sig ett språk snabbt genom bara att lyssna. Liksom meditativt. Lyssna. Lyssna. Lyssna. Enkelt. Köpte värsta språkkursen på cd laddade över "i telephone" å iPod. Lyssnat påväg till jobbet. Lyssnat när jag promenerat med vovven. Lyssnat när jag tränat. Lyssnat innan jag somnat. Jag har verkligen lyssnat. Det funkar inte. Jag måste vara totalt obildbar. Jag vill lära mig grekiska men det är alldeles för många stavelser. Nu har ett år gått sedan senaste försöket. Brukar gå ut starkt precis innan det är dags för nästa grekö. Och efter. Då har jag ju precis varit på en grekö. Å tänker : Nästa år ska jag förstå mer än Sagapo!




Det får bli intensiv grekmeditation nu. Ett nytt ord skall väl kunna fastna i en blomsterkreatörs lilla huvud. Kunde typ lära mig vad blomma heter! :)



"när man är en blomsterflicka...nä björn var det...med en mycket liten hjärna och tänker ut saker, upptäcker man att en idé som verkade vara riktigt idéaktig inne i hjärnan, är annorlunda när den kommer ut i det fria och andra människor ser på"

Kalispera


Grekbilder. Sanna Westien

P.S Klicka på bilderna för bättre skärpa. Inlägget från i-telefon

4 kommentarer:

  1. Hej min fina vän :)
    Låter som en fantastiskt blogg och härligt liv :)
    Hoppas verkligen allt är bra med dig och att du njuter av sommarens sista dagar :)
    Hoppas du får lite ledigt snart :)
    Stor varm kram ¨
    Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jessica,

      Det är inspirerande att läsa om andras liv. :) Visst är det? Så nära men ändå långt bort. Cyberspace är ju helt fantastiskt. ;)

      Sommaren har varit helt underbar. Jag har varit ledig i tre veckor. Haft en helt vanlig semester :)

      Tack för att du är en så trogen läsare. Uppskattar verkligen dina avtryck.

      Ha det fortsatt fint i solen.
      kram
      Sanna

      Radera
  2. Tack för tipset om den fina bloggen! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Vad kul att du gillar lite Greklandstips ;) Grekland är underbart eller hur? :)

      Radera