söndag 18 augusti 2013

När ljungen blommar


Min mor sa till mig: 




-Nu är det höst! Ljungen blommar.



Den känslan sitter fortfarande kvar. Den jag kände och upplevde då- som liten somrig barfotatjej. När  ljungen blommade var sommarlovet påväg mot sitt slut. 



Nu för tiden är- när ljungen blommar- är vi oftast på västkusten. Vår -min, mannens, familjens- gemensamma semester brukar börja då. Den första veckan i augusti.


Jag försöker hålla den där barndomskänslan på avstånd. 



Det är ju långt kvar av sommaren än!



För visst är det vackert ändå!? När ljungen blommar. 


Men fortfarande har jag en sorgsen förnimmelse av vad min mor sa till mig. 



Sommarens barfotadagar kommer snart vara ett minne blått. 



Jag älskar sommaren. Det är min favorit årstid. Den är alldeles för kort.


Men än är det en ljuvlig sommar. Hela augusti. Flera veckor kvar och om jag har tur håller den ett soligt grepp- om än svagt -in i september. Först då inträder sensommaren för mig. Inte en dag tidigare - även om ljungen blommar!

Sommarvärme/Sanna

2 kommentarer:

  1. Ljung är vackert! Och höstigt ;)

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny,

      Men än är det sommar :)

      Sommarvärme till dig;) Sanna

      Radera