onsdag 17 juli 2013

Sommarrepris

tisdagen den 7:e augusti 2012


Blomstersemester

En florist kan ibland behöva en blomsterpaus.





"This summer at Elmwood, I almost lost interest in cutting flowers from the garden. I normally march, clippers in hand, through the fields within my first hour of arriving. This year I abstained from clippers for almost a week. I think I needed a vacation from flowers, if you can imagine."



"The rigors florist-ing for a living are surprisingly intense. It's physically demanding, emotionally exhausting, stressful and sweaty. Before I started working at Saipua, I assumed flower shop life meant wearing vintage dresses and thoughtfully placing flowers in vases. No ma'am."



Amy Merricks beskrivning om hennes plötsliga olust att plocka en enda blomma har drabbat mig några gånger, och säkert en och annan annan florist. Floristyrket är krävande både fysiskt och pyskiskt. "Åh, vad mysigt att jobba med blommor", är det många som säger. Absolut, men det är ingen dans på rosor.  Vackert  skapande med inslag av styrketräning och en och annan personlig coachning. Det är som alla jobb är mest, både upp å ner, hit å dit, fram å tillbaka.





"...do not attempt to break in clogs during a 13 hour day of arranging. You will not be able to walk without pain for the rest of your natural life."
Jag tjatar på mina yngre kollegor att inte jobba i Converse! Det har jag gjort alldeles förlänge. Nu har jag problem med en fot och får ständigt ont efter en lång stående arbetsdag.  Ett tips till er florister i början av era blommande karriärer: Skaffa riktigt bra skor och byt gärna skor under dagen. Då slipper ni besvär och kan njuta av ert blomsterskapande länge länge.





Dock kommer lusten alltid tillbaka, det är ju sköna, sagolika, färgrika, konstfulla, olika, galna blommor som lockar. Vem kan motstå något så kittlande material. Lite ont i foten botas med fotriktiga skor och inlägg. 



"A few days before I had to go back to the city I got my flower mojo back. I just walked around in a trance of New Hampshire happiness, arms full of weeds and flowers, for hours. I filled a house's worth of mason jars and jugs and pitchers, gathered blousy bouquets and whipped up flower crowns with wild clematis vines and garden roses. I went flower crazy and it felt so good."






Amy Merricks kan verkligen sätta ord på sina känslor, tankar och kärlek till hennes blomstrande yrke. Av den anledningen läser jag gärna hennes ord och inspireras av hennes fantastiska blomsterskapande. Blomsterkonst i mina ögon. Läs hela inläggethär och fortsätt inspieras av hennes blogg här.



P.S Jag har några dagar till blomstersemester. Fyller på med blomkraft inför en blommande höst. Plockar vilt, leker och inspireras av naturens och trädgårdens prakt och rikedom.


Bilder Iphone av mig. Fler snapshots från min värld finns på instagram sannasvarld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar