tisdag 16 juli 2013

Favoritdoft




"Perfume is...the last and best reserve of the past, the one which when all the tears have run dry, can make us cry again" Marcel Proust



Doften av smultron är riktig sommar för mig. Barndomens barfotasomrar. 



De som forskar i doftminne säger att luktsinnet är det sinnet som "näst intill obehindrat tar oss rakt in i vårt allra djupaste medvetande"



Hav. Rosor. Lavendel. Bär. Skog. sol. Regn. Äng. Landet. Stan. Sommaren har verkligen sina olika ljuvliga dofter som påminner mig om dåtid, nutid och framtid. 



Jag älskar sommaren. Det är min favoritdoft. Vilken är din? 

Hoppas ni har det bland sommarens dofter. 

Solvärme till er.
Sanna


P.S Läs mer om doft som marknadsföring här och här. Doftande och smaksättande branding. Like.

4 kommentarer:

  1. Hej min vän..
    Jag håller med dig, dofter på sommaren som smultron och lavendel är helt underbart, alla de första dofterna på våren, syrén och hägg :) Sen så är även advent/jul dofter som kanel te.x också en favorit :)
    Hoppas allt är bra med dig i denna ljuva sommartid.
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  2. Spännande med dofter, jag har nog ingen favorit utan det är nog lite för stunden. Eller årstiden. Pion eller ros, pepparkaka eller glögg, typ.

    Ha det bra,
    Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny

      Dofter finns omkring oss dagligen. Doften kan drabbas oss när som helst. :)Väldoft av något slag är förstås det bästa. Just nu är det rätt mycket doft av nybakat bröd här hos oss. Det bakas av döttrarna bullar, bröd och annat gott. Doftar tid, sommar och familj för mig.

      Tack för att du är med mig.

      Härliga hälsningar Sanna

      Radera
  3. Hej Jessica,

    Sent svar men bättre sent än aldrig...

    Förnimmelser av olika årstider, högtider och andra tider genom olika dofter är verkligen något som man inte styr över. Minnet poppar bara upp och vi tänker jul, sommar eller pappas aftershave ;)

    Stora varma kramar Sanna

    SvaraRadera