lördag 11 maj 2013

Brudbåge


image of Rustic-Inspired Wedding
Bildkälla Wedd book

Jag har ändrat mig en aning när det gäller brudbågar. För mig har de varit så "fult" 80/90-tal. 

outdoor ceremony
Bildkälla Green Wedding Shoes
Btw: Kolla in tärnornas fantastiska klänningar
Men...rustikt, naturnära, vint, snett  rangligt, slitet och känsla av DIY funkar för mig. Jag gillar det. 


Iphonefoto Sanna

Dörrspaning är en av mina passioner. Jag fotar vackra dörrar och fantiserar om dem på mina resor. Jag tycker en dörr är otroligt symboliskt. En dörr kan öppnas från ett oväntat håll. 



Du vet aldrig var som händer bakom en stängd dörr. Dörrar på glänt lockar nyfikenheten. En öppen dörr är välkomnande underbart. 


Dörrar är vackert. Jag önskade jag kunde spara på dörrar. Jag har två. Med historia. En används flitigt till fest och som smycke/tavla. Den andra är min farmor och farfars gamla ytterdörr på landet som jag skulle vilja göra något av. Det är egentligen inget speciellt med den dörren rent utseendemässigt men den har ett stort affektionsvärde. 

Unique Wedding Ceremony Arch
Bildkälla Elisabeth Hanne Designs

En båge av dörrar. Fin symbolisk idé om man har några dörrar liggandes med en familjehistoria. 





Bildkälla Celebrations Costa Rica

Drivved är en annan passion jag har. Tycker det är så enormt vackert. Jag skulle nog kunna få till en strandnära båge av det jag samlat genom åren. 

Bildkälla Bridal Musings

Skogen och naturen bjuder nästan till egna färdiga brudbågslösningar. Med lite hjälp får du det så här drömskt. Skogsromantik. Jag gillar skogen. Tänk vad mycket fint material som finns där. 
Bildkälla Candis Floral Crerations

Trädgården är en underbar plats. Du kanske har en båge i din trädgård eller känner någon som har en trädgård med en båge. Då fixar du enkelt en en trädgårdsvild bröllopsbåge med blommor, kvistar och annat personligt. En båge behöver absolut inte vara fylld med blomster.  

Bildkälla Kiss Weddings
Osymeteriskt. Perfekt Operfekt. Annorlunda brudbågar är något som jag känner att jag kommer att föreslå framöver om man nu vill ha en brudbåge förstås. Smaken är ju olika. Vi gillar olika. Det är ju det som är så spännande och vi kan få nya infallsvinklar genom att vara öppna. 

6 kommentarer:

  1. Jag älskar bågar! Jag föredrar att kalla dem bara bågar eller floral arches, för precis som du säger brudbåge känns fult 80-90-tal. Problemet med de "svenska" brudbågarna från den tiden var ju att de stod på festbordet och nästan alltid innehöll brudslöja, rosa eller gula kvistrosor + en annan blomma som blåklint eller kryssanthemum. Medan arches för det mesta är riktiga floristiska eller naturliga mästerverk som blir en fin och romantisk inramning på bröllopet. Personligen är jag inte så förtjust i bröllop i religiösa byggnader som kyrkor, synagogor mm och då tycker jag vackra och storslagna arches är ett väldigt fint alternativ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emelie,

      Underbart. Hos mig har de börjat smyga tillbaka nyligen. Jag gifte mig 1990 och blev rätt anti-brudbåge. Vi hade ingen av den anledningen. Dominerande och överdimsionerade. Fult helt enkelt. Jag gillar förstås kyrkan som rum. Det är en arkitektonisk mycket vacker plats. även om jag inte är särskilt religiös så är jag spirituell. :) Men visst under en rustik konstnärlig enkel brudbåge utomhus är förstås mer lockande.

      Tack för att du kommer förbi. Älskar avtryck. :)

      Blomstervärme till dig

      Radera
  2. Jag håller helt och hållet med =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Betty,

      Vad härligt att du också kan tänka dig en "triumfbåge" till fest. Det passar ju fint till vilken tillställning som helst egentligen. där du vill rama in ett blickfång. Kan tänka mig att det är superfint till ett barndop eller namngivning.

      Tusen tack för att du kikar förbi.

      blomstertankar till dig. Sanna

      Radera
  3. Brudbågarna ute i det fria är helt klart favoriter.
    På bord inomhus - nej, men bakom brudparet för att inte skymma kan vara riktigt fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej fina Margareta,

      Absolut finast i det fria där man plockar upp naturen runt omkring. Inomhus får vi nog vara lite mer försiktiga i utformningen. Eller strunta helt i den. Jag måste nog fundera lite på den karamellen. Kolla runt lite om jag hittar något jag faller för ;)

      Ha det blomstergott i Holmsund. Blomsterkram Sanna

      Radera