lördag 6 april 2013

Vinterdagar



Vilka dagar vi har haft.



När det varit såhär vackert kan jag också njuta av vintern.


Extra njutningsfullt blev det i mina "Child-Hoods" i Roslagen.


Inte ett moln på flera dar.



Solen har strålat och strålat. Mot min pappas husvägg har det varit 27 grader. Helt underbart.


Ett fruset Ålandshav har bjudit på ett särskilt skimmer. En daglig stund vid havet har varit ett måste. 


Tid för tanke. Tid för reflektion. Tid för funderingar. Tid för varandra. Tid finns det mycket av när vi är i Roslagen. Underbar tid. Betydelsefull tid.


Vovven älskar också Roslagens famn. Såhär års är det väldigt tomt runt om och han får springa fritt. Här stannade han till och undrade var hans smultronäng tagit vägen. Inga vilda blommor och högt gräs att hoppa och gömma sig i. När chocken hade lagt sig fick han fart i tassarna och rusade fram och tillbaka över snön. Även om jag nu inte är någon vinterdam, måste jag ju erkänna att varje årstid har verkligen sina höjdpunkter. Det är bara det att denna vinter varit så himla lång för mig. 


Dessa sagolika vinterdagar jag och liten (+vovven och morfar) har haft i Roslagen. Skall jag komma ihåg när andra kommande vinterdagar känns tröga. Det finns ljusa årstidsögonblick att kompensera de mörka med. Med tankens kraft funkar det mesta. Det gäller bara att komma ihåg. Det är bra fint med våra telefoner iallafall. Inget är mer än ett klick bort. Säger kvinnan med 7562 bilder i iphonen :)

4 kommentarer:

  1. ja jisses,,,,ngn värme e de inte ännu......
    fina bilder......
    å missa nu inte...

    SATURDAY SHOW OFF

    de e kul att vara med :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Håkan,

      Tusen tack för inbjudan. ;) Nu har värmen kommit igång. Ser liksom ljuset.

      Fest är alltid trevligt och det var ett tag sedan jag kom förbi. Skall se till att göra det direkt.

      Blomsterhälsningar

      Radera
  2. Hej!
    Jag läste om dig i "Allt om trädgård" för ett tag sedan och blev så inspirerad... Har själv jobbat i försäkringsbranchen (är nu mammaledig) och länge funderat och drömt om att utbilda mig till florist. Hur gick du tillväga när du utbildade dig? Du kanske har ett inlägg om det som jag inte hittar... du behöver såklart inte berätta om du inte känner för det!
    Tack för en fin blogg!
    Med vänlig hälsning Jessika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jessika,

      Vad kul att du ramlade över mig där. :) Jag gick egentligen bakvägen kan man säga. Jag började under min mammaledighet att göra uppsättningar med torkade blommor (90-talet;) på beställning. Det ena ledde till det andra och jag fick en praktikplats i en blomsterbutik som sedan ledde till jobb som sedan ledde till egen butik. Under resans gång har det blivit någon kurs hit eller dit. Men i stort sätt är jag autodidakt. Det finns säkert något inlägg någonstans om min slingrande blomsterstigar. Jag är hemskt glad över att jag har en massa tidigare erfarenheter när det gäller utbildning och arbete som inte hör blomsterbranschen till. Jag ser det som en av mina styrkor. Jag är lite dåligt insatt i floristutbildningarna och har hört både bra och dåligt om dem. men ahr du ytterligare frågor maila mig gärna så skall jag försöka svara så gott jag kan. Jag tycker alltid man skall följa sina drömmar, om man har möjlighet. Tycker absolut du skall prova på det. Det finns prova-på-kurser på många ställen i vårt avlånga land. Inte så dyrt att gå en helg och det är framförallt jättetrevligt att träffa andra likasinnade. En del blomsterbutiker brukar också erbjuda skaparkvällar. Något du kanske kan föreslå i din lokala blomsterhandel. :)

      Blomsterlycka till dig. Och stort tack för att du kom förbi.

      Ledsen för sent svar. Sanna

      Radera