tisdag 2 april 2013

Vatten-kruka.



Det är högsäsong för krukhortensian nu. Vackra vackra vackra. Så här, nästintill bedövande, vackert var det hos vår lokala blomsterbutik, Gullvillan på långfredagen. En masse med superhortensior. Stor blev helt till sig, hortensian är hennes absoluta favorit krukväxt. På hennes Instagram lägger hon upp en underbar hortensiabild med texten "nerdar mig med mamma". Sött att vara blomsternerd tycker jag. 


Hydrangea. Av de grekiska orden hydror- vatten- och angeion -kruka. Vatten-kruka. Linné var listig när han satte latinska namn på våra blomster. Hortensia gillar mycket vatten, är nästan alltid törstig. Får verkligen inte torka ut, men heller inte stå med fötterna i vatten. Om du vet med dig att du har lätt för att glömma vattna, kan du med fördel skära till en bit grön oasis och ha den blöt i botten av krukan. Vattna på oasisen varje gång du vattnar din hortensia. Då finns det alltid lite fukt att dricka av. Tänk också på den starka vårsolen i dina fönster. Hortensian vill inte ha för starkt solljus.


Skall du investera i en fin hortensia gå till din närmaste blomsterhandel och köp en riktigt praktexemplar. De är av bättre kvalité och står sig mycket längre än de billigare från matbutiken. Jag ser alltid mina krukväxter som potentiella snittblommor. Glömmer jag av någon anledning att vattna dem eller på något annat sätt missa att ge krukväxterna min fulla uppmärksamhet, snittar jag ner dem och sätter i vas. Om hortensian skulle råka bli lite ful och tråkig i sina blad. Snitta ner dem och använd dem som snittblomma. Hur fint som helst. Byter du vatten och snittar om dem, står de säkerligen en vecka till. 

Skaffa dig hortensiaglädje till dina fönster. Njut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar