torsdag 25 april 2013

Red Ginger


-Mamma, vi måste ha fingerfära, sa minstingen när hon satt i kundvagnen och hjälpte till med storhandlingen när hon var liten. Och visst såg det ut som fingrar. Den konstiga roten.


Galanga. Ginger. Ingefära. 



Jag är tokig i ingerfära. Så himla gott. När jag var liten strödde mormor det på min filmjölk. Syltad ingefära kan jag äta som godis. Vi använder ingefära när vi gör juice och ofta i vår matlagning. Tror på nyttan, att den gör underverk, fingerfäran. 




För både gom och öga. Tropiskt vacker.


I varenda balinesik trädgård spirar dessa ceriseröda underverk. Galanga är en väl använd ingrediens i baliköket. Kan det vara därför jag älskar deras mat;)


Hos oss kan vi köpa den som snittblomma. Perfekt till en kryddstark fest med exotiska inslag. Red Ginger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar