onsdag 20 mars 2013

Lotus ögonblick


Det finns blomsterögonblick som helt och hållet tar andan ur mig.


Det här var ett sådant blomsterögonblick som fick mig att stanna upp. Ett hav av rosa jättelotus framför ett tempel i Ubud på Bali fick mig att andlöst förundras. Ett lotus-moment som jag aldrig kommer glömma.



Jag fullständigt avgudar lotusblomman. Bär den i silver kring min hals. För mig en stark blomstersymbol.


Lotsen är helig både inom hinduismen och buddismen. En symbol för andlig mognad. Människans väg till upplysning. Kronbladens öppnande symboliserar själens utveckling. 


I hinduismens skapelsesaga är lotusen blandannat starkt förknippad med gudinnan Lakshmi. Vishetens, framgångens, skönhetens, lyckans, fruktbarhetens och välståndets gudinna. Hon avbildas ofta i en lotus, stående eller sittandes. I två av hennes fyra armar håller hon lotusblommor. Lakshmi är många indiers husgudinna. Hon finns även hos mig.


Visst är lotusen sagolikt vacker!? En mytologisk berättelse förhöjer den ytterligare. 


Jag gillar lotuskapseln. Snygg både färsk och torkad i blomsterbuketter och arrangemang. Ger den där tuffa, exotiska, trollska och känslan. Mytologiskt chict. :) 


Hela växten är faktisk ätlig. Fröna kan ätas färska eller torkas. Kronbladen friteras. Unga blad kan ätas färska. De äldre bladen kan ångkokas och fylls. Lotus-dolme låter på något sätt lite mer spännande än kåldolme. Stammen kan stekas, kokas eller läggas in. Lotus-mums. 


Wow! Vilken växt. 




Ett klart hallelulja-loutus-moment drabbade mig där och just då när jag vek om hörnet på Starbucks i Ubud. Underbart med blomstereffekt.





Alla bilder med min Nikon och av mig.




2 kommentarer:

  1. Oh wow! Förstår att det måste ha varit ett häftigt flower moment! Har aldrig varit på Bali, men det verkar fantastiskt spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emelie,

      Dessa blomstrande ögonblick är förstås obeskrivbara. :) De bara är....helt fantastiska. Bali är en av mina favoritplatser och jag längtar till nästa gång jag kan åka dit. Första gången jag var där var på 80-talet. Det har blivit några gånger sedan dess för att Gudarnas ö tog mig till sitt hjärta. Om du får möjlighet i framtiden så är det ett resetips ;)

      Ha en fin påskvecka.
      Kramar Sanna

      Radera