lördag 15 december 2012

Sista minuten



Igår kväll när snön yrde som värst utanför blomsterbutiken och klockan började närma sig stängning och hemgång.


                             

Dök en tjej in och sa: 
-Jag skall gifta mig imorgon och jag vill nog ha en bukett!
-Vad roligt! svarade jag.

                               

-Jag skall gifta mig utomhus imorgon halv 12 och måste ha några blommor som håller för kylan, sa den blivande bruden.
-Jag tycker du skall välja något du tycker om. Det kommer vara fint för stunden, svarade jag. Jag som gillar det här med blommors förgänglighet älskade givetvis utomhusidén. Blommorna håller så länge de håller.

-Åh, va bra! sa hon. Med ett leende, när hon insåg att hon kunde välja vad hon ville, av det som fanns i kylen för stunden. Jag vet inte vad hon sett framför sig i blomsterväg innan hon kom in på Hellborgs.


                               

Vi tittade på  vad som fanns i snittkylen och hon pekade direkt på de aprikosa rosorna, Talea.



Jag undrade om hon "bara" ville ha rosor men hon ville ha något annat också. Jag föreslog vita ranunkler och det gillade den blivande bruden. Vaxblomman föll henne också i smaken.


                              


Den blivande bruden hade egentligen inte tänkt sig ha några blommor men ångrat sig i sista minuten. Hon ville ha en liten bukett. Dekorerad med det bordeaux- färgade ripsbandet hon hade i väskan.


 


Jag frågade om den blivande mannen vill ha corsage. Det visste hon inte riktigt. Hon plockade fram telefonen och ringde sin brudgummen. Det var ett Ja! för blomma på kavaj-slaget  Såklart. Jag tycker det är så himla fint med kavaj-blomma. Både till vardag och fest.




Jag gillade sista-minuten-bruden. Hon hade så skön och soft inställning. Det var inget velande. Snabba, nöjda beslut. När vi berörde det kommande väderutsikterna. Resonerade hon lugnt;
 -Vädret rår vi inte på, det blir som det blir.
 Idag, halv 12, var det snöstorm i Stockholm. Jag hoppas brudparet hittade lite lä. Och snöflingor i brudhåret betyder tur och lycka, eller hur var det? Hur som helst blev det säkerligen operfekt perfekt! Precis som den lilla brudbuketten.

Som sagt dagarna i blomsterbutiken är för det mesta överraskande och enormt givande. 

Ha en härlig lördagskväll.

xxx/ Sanna

6 kommentarer:

  1. Vilken lycka att träffa på någon som du i den situationen...jätte fin bukett! Ha en skön kväll, själv väntar jag på att spisen ska "självläka" så jag kan fortsätta med min 3-rätters födelsdagsmiddag :-) Den blen överhettad och måste svalna lite...
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Bara älskar brudbukketten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack. En brudbukett behöver inte vara stor för att bli söt.

      Ha en toppen kväll.

      Radera
  3. Skönt att någon kan vara så lugn som du i denna stressade tid.
    Vilken lycka för henne att du kunde ta dig tid.
    På tal om snö så har jag snöat in på rosor som Talea och annat i den färgen. Soft och vackert tillsammans med så mycket annat.
    Sänder blomsterkramar till dig med kraftiga snöande vindar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta,

      Du har nog rätt, jag är nog rätt lugn när jag är i blomsterbutiken. Iallafall försöker jag, för kundens skull :)

      Visst är de underbara, Talea, den och Coffee Break tillsammans är "to die for"



      Tack fina du för snöyrande kramar :) De kom fram. :)

      Hoppas ni får en bra och inte alltför julstressig vecka.

      Julkramar skickar jag.
      xxx

      Radera
  4. Hej Lotta,

    Tack. Hoppas att bruden också kände just så. :)

    Hoppas allt löste sig med sjuk spis, 3-rätters och födelsedag.

    Ha det fantastiskt!

    SvaraRadera