måndag 12 november 2012

Re-Cyber Mondays

onsdagen den 26:e oktober 2011





Smaksättning

De följde med en bilaga med morgontidingen. En sådan som brukar åka direkt i sorteringspåsen. Men, bokstäverna som bildade ordet Malmö hejdade mig från att slänga ner den. Bläddrade snabbt genom den och fastnade för rubriken
"Smaksätter varumärken".

Bild här

Vilken lysande företagsidé. Två tjejer som utvecklar smakprofiler till alla typer av företag. Motorcyklar, kläder, datorer, frisörsalonger, museum, tidningar och många, många fler. Allt går att smaksätta. Deras koncept är att förstärka företagets image med hjälp av smakupplevelser.

Bild här

Företagsnamnet gillar jag skarpt. Foodism. Smakar som en konstinriktning.

Bild här

Kommunikation genom dina sinnen.

Bild här

Med mitt stora intresse för det här med produktplacering, så tycker jag att det här som Foodism utvecklar är jättespännande. Vilken härlig metod att väcka människors samtalslust om ett specifik företag med smakintryck . Smakförnimmelser väcker känslor och minnen. Barndomsminnen, reseminnen, kärleksminnen och andra minnen gör sig påminda. För det mesta är det positiva känslor vi har i vårt förhållande till mat och smak. Alla sinnen får sitt av det som vi äter, även hörseln. Precis som med blomster. Dessa två goda ting sätter verkligen fart och tänder till något i vår kropp och hjärna.

"Det finns 12 honungsburkar i mitt skafferi och de har ropat på mig i timmar" Nalle Puh hör sin mat.

Ljudet av nya frasiga tulpaner kopplas för många till att våren är precis om knuten.

 Även det sjätte sinnet får sitt, om man är extra observant.





Bild här

Önskar dessa två fantastikt idérika företagskvinnor all framgång och lycka. Om jag hade ett företag som skulle marknadsföras skulle jag använda mig av smaksensationer och Foodism. Och en och annan blomma förstås! Det går ju ihop på något sätt. En helhetsupplevelse.

Tur att jag gillar Skåne annars hade jag missat Foodism.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar