fredag 5 oktober 2012

Kära tantblomma



Tant Pelargon.



För mig är hon sommar. Hon har alltid växt omkring mig, sålänge jag minns.




Jag räddade en brokig skara från ett kompostöde i slutet av juni.




Hade ingen aning om vad de var för sorter eller färger.



Körde bara ner dem på måfå i alla möjliga kärl med fin bra jord. De exploderade i en blomstersprakande kavalkad i mitten av augusti. De älskade min sommar. Ömsom regn ömsom sol.




Njutningsfulla. De har förgyllt kruka och vas sedan de började blomma. De är underbara. Älskar dem som små söta snittblommor.



Alla fick flytta med oss in till stan. De fortsätter ge oss härliga blommande och fyllda gamla och nya kärl.


Kära tantblomma än ger du mig en smekning av sommar.

Iphonefoto Sannas Värld

6 kommentarer:

  1. Hej fina Sanna.
    Visst är den underbar denna tantblomma, verkligen vacker och står sig ofta hur länge som helst om man vårdar den :)
    Va härligt och spännande det låter när du berättar om universitetet. Stort steg, men det heter ju också våga och vinn :)) Och lite tid över helt plötsligt, det är man ju verkligen inte bortskämd med... Skööönt!
    Vill önska dig en underbar fredag fina vän.
    Kram
    Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jessica,

      Visst är hon värd all omtanke och heder allas vår tant. :) Hon är verkligen uthållig och håller huvudet högt genom alla trender. ;)

      Men tomt blir det när de är påväg ut ur boet ;) Tycker den här mamman iallafall. Uppsala är inte så långt bort får vara glad att det inte blev Lund ;)

      Må så gott.

      Radera
  2. Älskar pelargon! Finast tycker jag det är att sätta 1 enda stor "boll" med lång stjälk ensam i en vas. Hoppas du får en skön höst helg! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emelie,

      Snart borde våra kära grossister ha en underbar pelargon på snitt! Eller vad tror du? Jag älskar dem i vas. Nästan mer än i kruka. ;)

      Ha det bäst.

      Radera
  3. Pelargon, gamal kärlek som består!
    Vilka vackra blommor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. så är det! Gammal kärlek rostar liksom aldrig. ;)

      xxx

      Radera