onsdag 17 oktober 2012

Intellektuella blomster



Då och då blir det "egna" gröna jobb. Köra blomstersolon är utvecklande. Jag gillar egentligen bättre att jobba i inspirenade och kreativa team. Men då och då är det skoj att arbeta ensam på kammaren.



Det är alltid trevligt att få åka till partihallarna i Årsta. Säga hej till bekanta och gå runt bland härlig blomster.


Sedan att få famnen och bilen full med fång av blommor och grönt. Det är uthärligt.


Blommor är fantastiskt för själen.




De tillfälliga blomsolo jobben förvandlar hemmet för en dag. Studio Sanna.



Denna gång fick nejlika, germini, anastasia, santini, liljor, ecalyptus, molucella, bupleurum samsas med det andra som fanns på min köksbänk.



Mushuset blir då & då till blomsterverkstad. Stjälkar, blad, knivar, blomster, grönt, vatten överallt. Hemtrevligt kreativt kaos.



Av någon anledning lyckas jag alltid skaffa mig tidspress. Timmarna har en förmåga att springa iväg från en tidsoptimist som mig.




Dock lyckas jag alltid, tillslut, att springa ifatt minuterna.




Även denna gång. En efter en blev buketterna klara To-Go.




Ett gäng intellektuella blomster till en bok-release. Medförfattare , börschef och andra skulle tackas med ljusa hösttoner.




För att framhäva en bok om börsrätt slog jag givetvis in buketterna med börssidorna i Svenska Dagbladet och Dagens Industri. Vardagsrumsgolvet förvandlades till blomstermarknad.




Underbart med fria händer. Älskar ju tidningspapper! Det blev så börs-rätt!



Sedan packades bilen igen. Buketter och blommorna till de enkla scenarrangemang skulle köras till release-location.




Snabba buketter direkt skapades i vaserna på plats. Tjoof. Tjoof. Tidspress!





Blommor och grönt behövs vid alla typer av produktevent, tycker jag. Blomster visualiserar och förhöjer rummet, varan, känslan och lusten. Jag är ju en förespråkare av branding med blomster. Blommande kommunikation. Jag har skrivit tidigare inlägg här, här och här. Eller kolla under etiketten branding där finns alla inlägg där jag berört ämnet.


 

Börsrätt med "The Bull and The Bear" på omslaget i sköna hösttoner. Tjuren och björnen är symboler inom finansvärlden. För stigande respektive fallande kurser på börsen. Lite finanskuriosa bland blommorna.

 



Det var förträffligt roligt att tassa in på min tidigare finansscen. Även om det bara var för en blomsterstund. Några kända ansikten stötte jag på. Som jag inte sett på närmare 20 år. Oj, vad tiden går.




"If we could see the miracle of a single flower.." Buddha


P.S Är man intresserad av Börsrätt finns boken här.

5 kommentarer:

  1. Fint! Buketter med tidningspapper är ju bara bäst ;)
    Så du har varit i finansvärlden ?! Nu blir jag nyfiken ;) Av någon anledning har de flesta florister ett pre-flower-life, alltid lika spännande ...

    SvaraRadera
  2. Hej Emelie,

    Tidiningspapper är kultursnyggt! Dessutom är det fint med återanvändning. Tidiningspapper finns ju att tillgå i massor. Magasin likaså.

    Visst...ett tidigare liv har jag haft. 10 år i finansbranschen med några avbrott för några barn och resande. Dock har alltid skapandet och blommor funnits där. Har både hantverk och ekonomi i släkten sedan way way back. Kanske inte så konstigt att jag har haft en fot i varje bransch. :) All kunskap man samlar på sig är alltid till nytta för framtiden oavsett vad.

    Kul att du hinner komma förbi.

    Ha det fint
    Sanna

    SvaraRadera
  3. Vilka snygga bilder! Älskar att se blommor inslagna i tidningspapper. Vackert och miljövänligt! Var det någon av mottagarna som kommenterade att blommorna var inslaga i börssidorna?

    SvaraRadera
  4. Hej,

    Vad roligt att du också älskar tidingspapper. Symboliskt och superintellektuellt ;) Dessvärre vet jag inget om reaktionerna av mottagarna till buketten. Däremot beställarna gillade inslagningen. Däremot blev beställarna nöjda med mitt "tilltag" när jag förklarade min tanke. Många tycker att tidningspapper är för rufft och enkelt. De vill hellre ha cellofan...vilket jag inte är så förtjust i.

    Tack för din kommentar och välkommen åter.
    Ha en fin vecka.

    SvaraRadera
  5. Tack för svaret! Jag är bara vanlig konsument men jag gillar inte heller cellofan då det är rätt tråkigt och uttryckslöst. Då är det mycket roligare med tidningspapper. Gillar också kontrasten mellan färgglada blommor och tidningspappret!
    Med vänliga hälsningar

    Christian

    SvaraRadera