torsdag 27 september 2012

Hjärtlig sorg

 
Den senaste tiden har jag arbetat och bemött männsikor i sorg.
 
 


 Det låter kanske jättemärkligt att skriva, att jag tycker om det. Mötena är både sorgliga och svåra. Men jag känner att det är så fint att kunna stödja och hjälpa de nära och kära i deras funderingar och önskningar kring det sista farvälet.


 
 
Begravningarna idag är verkligen högst personliga. Vilket jag tycker är fantastiskt. Med blommor, musik och allt det andra runt ikring avskedet, vill vi fånga och presentera den som varit nära på vackraste möjliga sätt. Detta får jag vara en del i. Det är en stor heder. Många gånger har jag svårt att hejda mina tårar. Sorgen ligger så nära även om den är långt bort nu i ett tidsperspektiv. Jag kan inte annat än att vara ödmjuk inför en sorg. Den ter sig olika.
 
 
 
 
Hjärtlig sorg med toner av solnedgång över havet. Flera nyanser av blått och orange var önskningen. 
 
 
 
Hortensia, för havet. Germini, för solen. Santini, Marie Clairerosor, riddarsporre, asclepia och murgröna med sina mörka bär fick  fånga och symbolisera skiftningarna av himmel och hav när solen går ner.

4 kommentarer:

  1. Underbara blommor. Och så fina krans som sista hälsning. Förstår att det berör.
    Vackert skrivet.

    SvaraRadera
  2. Min Underbara cybervän!

    Du ger mig alltid sådan fin feedback! Tack. Det ger mig värme.

    Ha en fin kväll

    SvaraRadera
  3. Hej! Jättefint har du gjort. Tycker också det är en så viktig del av vårt arbete, detta att möta människor i sorg. Det finns människor och situationer som jag bär med mig för alltid. Det känns alltid bättre att få göra beställningar till begravningar när det finns en tanke, en anknytning på något sätt i valet av blommor och färger. Det tråkigaste är ju att göra nåt "bara för att" !!!
    Det är givande att kolla in din blogg!!Ha de!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej härligaste Charlotte,

      Lika mycket som vi jobbar med blommor arbetar vi med personliga relationer. Jag har en friskvårdscoach-utbildning i mitt baggage och den har jag omedvetet stor hjälp av i mitt yrke. När vi har en god kontakt smittar det liksom av sig på det slutliga resultatet. Man har fått med sig en liten bit personhistoria som visar sig i blomsterverket. Tack för att du häslar på. Kan tänka mig att du har fullt upp i din trädgårdshistoria :)

      Ta hand om dig.

      Radera