fredag 13 juli 2012

Boktips och solrosor

Om igen.

 

onsdagen den 10:e augusti 2011


Solrosorna




Jag blir verkligen soligt glad av solrosfältet vid den lilla vägen som leder ner till vårt sommarparadis. Just idag fick jag ingivelsen att föreviga deras soliga ansikten som alla vänder sig mot solens strålar.


Tvärnitade intill kanten, klättrade över dike å staket med inget mer än min telefon. Solrosorna bjöd in mig i hagen. De ville mingla och de gillar att bli fotade.



Precis så ser det ut. Som de står där rätt upp och ner och njuter. Som vi. Njuter av sensommar solens värmande strålar mot våra sommarfräkniga ansikten.


"Så länge solrosorna blommar" ,(skriven av Viveca Lärn) , är en underbar bok som jag läste för en hel massa år sedan. Känslan av boken sitter fortfarande kvar. Den utspelar sig i franska konstnärsbyn Grez. Byn ditt många av våra stora konstnärer for för att måla. Som t. ex Carl Larsson å gänget. Det var det berömda ljuset som lockade dem.


Huvudpersonen i boken åker till Grez för solrosornas skull efter att ha hittat några av pappans efterlämnade akvareller.
På det lilla torget i Byn blir hon bekant med en man som har ett förflutet som cirkusartist.


Boken är supermysig och solrosvarm. Jag ville resa till Grez för att titta på solrosor, träffa spännande männsiskor, dricka vin i kvällsol och fotografera i det berömda ljuset.



Nu skall jag njuta så länge solrosorna blommar. Skapa massor av härliga buketter med solrosor. Höga, låga, luftiga, kompakta, gulgröna, färgglada, skojiga, rogivande och varma.

Ha det skönt.

-Sanna
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar