måndag 7 maj 2012

Vem är du?



Tycker om Karin Thunbergs krönikor, kolumner, artiklar i SvD.




 "Men mer, vad kunde hon berätta om blomman? Är den bra, fin? ropade jag efter henne, när hon försvann för att hämta en bok med bilder. Hon tvärnitade i dörröppningen, försäkrade:
-Du, den duger!
De ringer kvar i mina öron, orden som vi borde påminnas om ofta, ofta oavsett vad vi är för människo-eller blomsorter: Du , du duger!"





Vilken blomma är jag? Vem är du?






"....hörde henne försäkra att inom oss alla finns en blomma. Den som stämmer bäst med vår personlighet. Efter alla år hon arbetat inom vården visste hon att om människor får kläm på sin blomma-då börjar de växa, vågar ta plats. Slår åtminstone rot, som en första åtgärd. Måhända krävs det en speciell blick, hon var inte säker. Däremot hade hon lärt att om människor bara får veta sin blomsort, då kan de själva se den i sitt ansikte. Hon drog mig mot en spegel, stod där förväntansfull medan jag försökte se om det inte skymtade en vek liten rödsyssla bakom ansiktsdragen."




Ängsvädd?  Som liten trodde jag den hette Väddöblomster. Eller farmor sade att den hette så när vi plockade dem i dikeskanten påväg till smultronängen. Sensommar, flerårig, skönt bleklila, ängsväxande.




Något vilt definitivt. Något som blommar på sommarängen. På Väddö. Mellan skog och hav. Skogsklöver? Rödblommig, bullig, somrig, nära skogsbrynet. 




Eller något som klammrar sig fast vid havskanten oavsett sommarväder. Doft av blomster som blandas med salt havsbris. Kaprifol?  Odlad, förvildad, väldoftande, juni, juli, sommarstugan.





Styvmorsviol? Sötaste buketten plockad av knubbiga små barnhänder. Flerfärgad, växer på berget, strandnära, bedårande, Ångermanlands landskapsblomma (min mammas ursprung), natt&dagblomman.




Vitklöver? Springa barfota på det vackra vita i gräsmattan. Barnsligt vuxet. Vita, runda, söta, tar över gräsmattan.




En hel bukett? Vilt och tamt från trädgård och natur. Går det? Att vara en massa sorter i en...





"För några veckor sedan mötte jag kvinnan som kunde berätta om ett långt strapatsrikt liv. Precis mot slutet, när jag var påväg att gå, tittade hon mig djupt in i ögonen, undrade om jag visste vem jag var?"




Får ta mig en blomsterfunderare. Blomstermeditera. Är kanske en fjäril...


Vilken blomma är du??

2 kommentarer:

  1. Vilken blomma jag är? Vet faktiskt inte, det är så många jag gillar. Kan du hjälpa mig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Margareta....

      Vilka blommor är vi!? ;)

      Du börjar ju "vilda" till dig ;) Så definitivt bejakar du din innersta blomma. :) Norrländsk trollsk urskog. Vad finns det för rara sagolika blomster i skuggan av granarna?

      Jag har själv lite svårt att hitta min innersta blomma. Men visst verkar det fantastiskt att utvecklas som människa bara man finner sitt innersta blomstrande jag. :)

      Ha det fint med dina blomfunderingar.

      Radera