onsdag 9 maj 2012

Min härd. Min Fästing.

 

2011-06-13

Mitt hem. Min borg.





Flera nyanser av vitt. Idén om det vackra hemmet. Vitt kök, vitt vardagsrum, vitt badrum, vitt sovrum, vit hall, vita golv, vita möbler osv. Om grunden är i fyra nyanser av vitt är det ju så mycket lättare att ändra om med hjälp av färgglada inslag med olika mönster....glöm bara inte att använda de "rätta" mönstren. De "rätta" färgerna. De växlar efter säsong.

Maria Carling, som skrivit SvD Idag-sidan idag, speglar vår tid. Det skapas facebookgrupper, ges ut böcker och ges ut pjäser för att revoltera mot inredningshysterin och jakten på det rena, avskalade och perfekta hemmet. Vi måste våga ta tillbaka vår vanliga vardag. Ingens vardag ser ut som i magasinen. Och om det skulle göra det, hur hinner man?

"-..föddes idén att protestera mot pressen på att ha ett vackert hem. Hon kände ett strakt behov att flytta fokus mot det fula och ostädade, det alldeles vanliga vardagskaos de flesta av oss faktiskt lever i". Lotta Sjöberg förklarar anledningen till hennes idé att starta gruppen "Family living-the true story" på ansiktsboken. Låter toppen att få ta del av bilder som liknar ens egna hem en vanlig tisdag. Vore jag FBanvändare skulle jag gå med där. Lotta Sjöberg är illustratör." Family living" finns utgiven som bok. Bra, slående och väldigt rolig gåva.




" För 60-talister och äldre som skall sälja krävs ofta så kallad home styling, säger fastighetsmäklaren. De som är födda på 1970 och 80-talet kräver rena ljusa ytor för att bli köpsugna". Låter så himla ytligt. Öppna ljusa ytliga ytor. Superstylat tomt på något sätt.
60-talister, förresten. Det är ju jag! Född i mitten på detta årtioende. Hela väggar, bokhyllor och fönsterbräden fulla med foton på barnens alla åldrar, deras konstnärliga utveckling i form av tavlor och skulpturer, bröllopsfoton, andra foton, stenar, fynd, blommor, böcker. m.m m.m. Borde kanske rensa...
Bokhyllor har nästan försvunnit eller så döljs de. Eller stylas, bara rätt böcker framme som blandas med en och annan antik bokpärm för intryckets skull. Varför? Det är ju bokhyllorna som är spännande i ett hem. Reseböcker, studieböcker, deckare, chic-lits, magasin, uppsatser, världsatlaser, språkpalörer, historieböcker, uppslagsböcker, alfapet, schack, back-gammon, cd-skivor. Ja, vi har dem kvar. Så nittiotal. En spännande röra i vår hylla. Dammsamlare, absolut. Men kom-i-håg dammtussarna är bara änglarna som glömt sina tofflor.


Mitt hem. Min borg. För typ 16-17 år sedan gick jag in i vårt mushus för första gången. Det var förälskelse direkt. Här ville jag bo. Husets själ omfamnade mig, kallade mitt namn. Åh, vad härligt. Samma ägare hade byggt och levt hela sitt liv i huset. Nu skulle barnen sälja det slitna huset från 1937 till ett alldeles för högt pris. Gud, vad jag var ledsen. Vi hade letat hus länge. Ja, ja så är ju livet. De föll i glömska och försvann ur annonserna. Så för 15 år sedan ganska exakt flyttade vi in. Bäbis och hus på samma vecka. Det gick snabbt. Huset hade inte blivit sålt och dök upp igen bland annoserna. Ödet eller tillfällig slump. Det var ju meningen, här skulle vi bo.
Kanske är det dags för en ny renovering. Men våra nittiotals val håller. Vi rev väggar, öppnade upp, flyttade rum. Kök blev badrum. Matrum, finrum, veranda blev kök och umgängesyta. Jag har alltid levt i öppenplanlösning. Gillar att vara tillsammans. Tapeter och målning gjordes i flera nyanser av beige, grått, blått, och gult. Och några av mina favoriter Tricia Guild och Laura Ashley håller ju fortfarande. Tidlösa i min mening.



Mitt hem. Min borg. Änglatofflor. Hund. Barn. Man. Konstnärssjälar. Skavanker. Kläder. Mat. Värme. Önskningar. Konflikt. Mål. Drömmar. Stök. Vardagskaos. Kärlek. Glädje. Sorg. Skor. Väskor. Familjetraditioner. Och en överfylld källare. Sparar gärna. Mushus-chict.

Tillhör alltså home-stylingskonsumenten. Se där. Den konsumenten som vill ha ett paket tulpaner i sin Aaltovas inför annonsfotografering. Jag älskar att läsa SvD:s Magasinet och bostadannonserna till lördagsfrukostarna. Gjorde en egen liten "empirisk" forskning under våren, när det gäller blomval i annonserna. Över hälften av bilderna där blommor i vas fanns med, hade en aaltovas med just tulpaner. Vita liljor är också populära, liksom ranunkel som är en klar trendblomma. Ranunkel efterfrågas året om, dessvärre är säsongen relativt kort. Senvinter/ tidig vår. Trendig eller ej. Den är absolut jättefin och hållbar.


Gillar Aaltovasen. Det funkar med andra blommor eller något annat i för den delen. Kunderna blir lite fundersamma när jag föreslår något annat till deras home styling än deras tänkta tulpaner. Men när jag berättar om min lilla undersökning väljer de annat. Gerbera, nejlikor, rosor, pioner, blåklint, alstromeria, daggkåpa, skönt grönt.


Foto: S. Westien

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar