måndag 28 maj 2012

Le fêtes de mères


Mothersday. Morsdag. Äitienpäivää. Fêtes de mères.




Jag blev firad på flera olika språk igår. Om morsdag på finska är felstavat ber jag ödmjukast om ursäkt. Kan bara några få ord på finska, morsdag tillhör inte de glosorna. Finlandssvenskans melodi gillar jag mycket. Det låter som alla är rara mumintroll. Hoppas den finska glosan Äitienpäivää  är morsdag och inte något annat. I sådant fall ber jag, igen, om allra ödmjukast om ursäkt.


Tårta på franska. Månadens tårta från Gateau.  Sagolikt god. Smak av sommar. Citron och flädermousse på digestivebotten fylld med rabarberkompott. Mums. Passa på att bjud vänner och familj på fika innan månaden är slut om du bor i Stockholm eller Malmö. Eller om du passerar dessa vackra städer i veckan.



Presenter på finska. Vågar inte räkna mina kivilyktor från Iitalla. De är så otroligt användbara till dukning och annat vackert. Förutom vackra ljuspunkter passar de som små vaser, kryddskål eller till den lill-lilla efterrätten som t.ex chokladmousse. Gillar saker som har en massa möjligheter.



Bok på engelska. Stor är hemma från sin resa med många väskor. Den här fina boken hade hon köpt i Australien på Kikki.K. Kolla in deras fina kollektioner av kort, album, minnesböcker och en massa annat "gorgeous" här. Scandinavian design.



Blommor på svenska. Och ett inslag av Italien. Tittar man riktigt noga ser man en viftande svanstipp av vår italienska familjemedlem och cookie-monster. Nicos, lagotton, den itlaienske tryffelhunden som inte har mycket nos för exklusiv svamp. Däremot för lyxigare sötsaker.




Kort på två språk. Svenska på ena sidan och engelska på andra.





De vet vad jag tycker om. Mina döttrar.





De vet att jag gillar mina barndomsfigurer. De har koll på mitt ordsamlande.


De känner till min gula period. Det var en riktigt fin morsdag. Tack älskade flickor! Gissa hur mycket jag tycker om Er!?

Iphonefoto: Sanna Westien 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar