onsdag 25 april 2012

Tillfälliga Floristen

Pop-up floristen. För stunden är jag i Vasastan. Det var i den här härliga stadsdelen jag började mina stapplande steg i riktiga blomstersvängen. Jag gillar den här delen av Stockholm. Jag är född på Kungsholmen. Min första lägenhet hyrde jag på Kungsholmen för att sedan flytta till Vasastan. Känner mig rätt hemma här. Trivs liksom.






Som den tillfälliga florsisten för jag möjligheten att göra ett blomstrande arbete både här och där i min stad. Träffa nya sköna kunder. Upptäcka stadsdelarna och njuta av olika utbud i omgivningarna. Har varit på söder de senaste 7-8 åren, vilket varit fantastiskt roligt. Dock kan det räcka att byta stadsdel för att få en nytändning.






På Norrtullsgatan ligger fruktdrinksoasen Juiceverket. Tvärsöver gatan ligger Vios Blomsterhandel.

Bildkälla



Miljön är ruff och helt rätt. Det känns som de tagit det jag minns av min morfars förfallna bryggeri i norr med tegel, bruna gamla ölflaskor, slitna träölbackar- min mormors källare med gamla konservburkar, egenkokad sylt, betong, hushållsmaskiner, mangel, flagnande färg, handplockade äpplen - min farmors trånga patinerade 40-tals kök, trappstegen i metall (som jag älskade att klättra på), kakburkar, bruna medicinflaskor, kryddbukar från förr - farfars berättade historier , slitna bokpärmar - min mors samlande av gamla fotografier och pappas (vår) tjock-tv med brusande bild i svart-vitt. Allt det här har stoppats i en shaker, skakats och kärleksfull hällts över hyllor och väggar. Gillar det.



Jucie har fått en helt ny dimension. Mina tjejer mixar ofta jus & smoothies i vår enkla mixer. De är påhittiga och de blir väldigt goda. Men nu måste mina frukt-tendrar lära o inspireras av Juiceverket. Vi får skaffa råsaftscentrifug!!





 Som tillfällig florist jobbar jag sällan varje dag i veckan. Jag har passat på att lyxa till mina blomsterdagar med en morgondrink från Juiceverket. Dagen börjar mycket bättre med färskpressad frukt. Äpple, morot, mynta, blåbär, ginseng, ingefära, björnär, apelsin, banan, päron, vanilj, spirulina, guarana. Alla dina önskningar kan gå i uppfyllelse. Tänkte jag skulle ta mig genom drinklistan.  Har kommit en bit påväg och har har blivit så gott som beroende. Ett litet eget fruktigt sagoäventyr. Fräscha, goda och välgjorda. Dessutom en strålande service och behaglig atmosfär . De har en skön stajl.





När ni läser det här sitter jag förmodligen med en balinesisk fruktdrink. De är fantastiska de mé i sin enkelhet.




 Hoppas ni andra unnar er en drink från Jucieverket. De har även öppnat i Mood på Regeringsgatan. Som i övrigt är ett sant nöje att vistas i. Fina butiker, inspirerande miljö, god mat och dryck. Känns som man är någon annanstans än i Sverige. Verkligen ett tillskott i Stockholmcity. Välvärt ett besök.  Enjoy.


Det här var ett helt nytt avsnitt bland alla repriser. En liten överraskning är ju alltid välkommen. Eller hur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar