lördag 14 april 2012

Kvalitetstid

Repris 2011-07-31
Stund av närvaro



Sitter i en stol, i solen mellan skog och hav med en bok.






"varje ögonblick innebär en möjlighet att förbättra livet, att få en ny strålande idé, ett tillfälle att tänka om. Och hur jäktade vi än är, ger varje ögonblick oss en möjlighet att känna en djup, stilla ro"



Har kommit av mig. Blev riktigt "nära" Lars-Eric Uneståhl för 6-7 år sen. Vi hade en date 14 minuter om dagen. Så himla "nice", nådde liksom en ny dimension i livet. En mycket bra relation, en sån där man växer av, ni vet. De senaste året har det varit alltför sporadiskt mellan oss. Hmm. Vi som hade kommit så långt....till mental tuffhetsträning. Kanske var det just det, blev lite komplicerat...dåligt tålamod från min sida. Lars var enträgen och guidande. Lugn. Om å om igen. Han fick mig inte dit han ville. Jag tappade lusten. Hmmm.





Kom på att jag verkligen saknade honom, mycket! Vi börjar om tänkte jag för ett tag sedan. Han fanns där som vanligt bara. Så vi har börjat från början. Muskulär avslappning, självbildsträning, målbildsträning. Jag har hittat tillbaka till vårt mentala rum. Det är helt underbart. Även om jag somnar ibland...så vaknar jag både pigg å avslappnad när han väcker mig å försvinner. Vilken kille.






Nu fann jag en ny i bokhandeln, tänkte jag kunde köra dubbelt. En snabbis. I bilen. I hissen. På väg till jobbet. Bara en minut. En ynka "grundminut". Fantastiskt. Så nu blir det att öva.


Meditation är övning, övning, övning. Plus tålamod. Andas.








Varför tankar på en stunds närvaro idag? Jag har en känsla av nalkandes höst som jag försöker få bort. Det är bara sista juli!! Hela augusti är sommarmånad, eller hur?
Vill behålla sommarkänslor, solvärme och sommarskönt i själen, i kroppen, i ådrorna.
Jag vill behålla skratten och festen från igår. Så ,så urmysigt. Vilka härliga människor det finns.

Vill bearbeta alla mina funderingar om livet.



Meditation är coolt. Befriande.

P.S L-E Uneståhl är pyskolog som arbetat med elitidrottare. Forskat i mentalträning. Tråkig röst säger de som jag tipsat att meditera med honom. Jag finner den lugnande. Jag fokuserar på det han säger. Rösten är en bisak.
Vi gillar varann, jag å Lars. Om
Ni behöver å vill testa honom. Du får ju välja ditt mentala rum alldeles själv. Helt fritt. Tänk er en härlig blomsteräng à la Alice i underlandet. Där man faktiskt kan ligga å softa på vallmons kronblad...som sagt helt fritt. Underbart. D.S


Ha en skön söndagskväll

Det känns inte så svårt att åka iväg från det här:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar