tisdag 3 april 2012

Påskris


Björkkvist = Påskris.


Päronkvist = Päronris




Är egentligen ingen fan av påskris.



Dock en stor fan av tradition. För att traditionen skall leva vidare måste ju någon form av kvistar med något som hänger få en plats i vårt hus. I år fick det bli päronträdet som delade med sig av sina vackra knotiga grenar.



Temat fick bli recycle. De gamla bruna bryggeriflaskorna från trädgården har fått flytta in. Gillar gamla bruna flaskor. Min mamma gillade gamla bruna flaskor.  Min mormor hade vackra bruna flaskor i sin källare. Min morfar hade bryggeri. Har inga egna bruna flaskor från min morfars bryggeri. Mina hittade jag på Myrorna för länge länge sedan för några tior.





Ägg från Indiska av återanvänt material.  





Små söta flaskor som jag hittade i en affär i Berlin när jag och familjen gick "vilse" för några år sedan. Jag köpte alla de hade kvar. De passar till alla möjliga tillfällen.





Nu bjuder vårt päronris på fantastiska blomster. Traditioner är bra fint ändå.





Charlotte på Trädgårdsflow har några liknande småflaskor. Kanske har hon även inköpsställe. De är verkligen en måste-ha-sak. Eller så kan man ju göra själv om du hittar några rara småflaskor och har tillgång till rostig ståltråd. Eller annan tråd eller annat fint band. Möbelband t.ex.

6 kommentarer:

  1. Vilket ljuvligt päronris du har där. Bara namnet låter så vackert. Är inte heller så förtjust i vanligt påskris. Ja, det med grälla fjädrar i varje fall. Kanske lite motsägelsefullt om man är en person som älskar färg. Men på nåt sätt blir de där neonfjädrarna malplacerade.

    Bruna flaskor är bara för fina. Alla gamla flaskor förresten :-)) De med liv i och kanske en ton av någon grön-blå nyans, eller de bruna förstås med den oftast nötta kanten överst och kanske en sliten etikett på.

    Vilket tilltalande 'hippieland' du tipsar om. Man kan inte annat än att bli glad av såna miljöer. Sist jag och maken var i STH bodde vi på Story hotell på Riddargatan. Ett hotell att bli glad av. Bohemiskt, lite ruff industrikänsla och personligt. Annorlunda och riktigt roligt.

    Vilken underbar komplimang du fick där av din yngre kollega :-)) Jag hejar på dig och dina lössläppta hippifierade buketter. Mera sånt i blomsterskapandet!!

    Stor kram
    Charlotte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Story Hotel är sagolikt. Har haft förmånen att få dekorera deras resturang å bar några gånger förra våren. I flaskor/vaser av alla de slag. Miljön tilltalar blomsterfolket. :) det är inte ofta jag bor på hotell i min stad. Men om jag skulle välja skulle det vara Story eller Clarion Hotel Sign. Det vore lite vardagslyx.

      Visst kan det verka motsägelsefullt när man lockas av starka färger att vara mindre förtjust i klassiskt påskris. Men som du skriver är det något med just den typen av fjädrar. I butiken jag är i just nu har vi haft fjädrar som är som pudervippor, de kan funka i bjärta färger. Inte hos mig, men hos andra. ;) Jag gillar olika. Nästa år kanske det blir kolörta färger i äppelriset.:) Vem vet?

      Stor Påskkram

      Radera
  2. Jo förresten. MIna flaskor har jag köpt på en liten blomsterbutik i Åsele som ligger i södra Lappland :-)))) Kanske inte så lättillgänglig butik om man inte bor i närheten....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gick du också vilse?! :)

      Flaskor är fint! Värt en resa till Lappland.

      Tack för att du berättade.

      Radera
  3. Måste skynda att ta in en kvist från mitt gamla päronträd. Så ljuvligt och roligt ditt ris blev.
    Är ingen större ris fan men något liknande hade varit kul!
    Ha det gott och ha en skön påskhelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skynda att ta in päron, körsbär, äpple, plommon. En hel fruktig kvistsamling är finfint till påsk. Man behöver inte säga påskris;) tror det klingar mindre vackra fjädrar å mindre sköna ägg.

      Tusen tack har redan börjat min påskhelgen... Flera dagar i förväg. :)

      Ha en fin påsk.

      Radera