tisdag 10 april 2012

"Normal people worry me"


"Om allt matchade skulle jag bli tokig. Perfekta hem ger inget utrymme att göra fel. jag gillar det som är lekfullt. Om man inte kan slappna av i ett hem blir det inte trivsamt, säger Kadi Harjak."




Kadi Harjak driver och äger NK inredning. Hon lämnade Estland med bara en väska med kläder. För Kadi är det inte möbler  som gör hemmet utan känslan av att vara "hemma".




" Det måste finnas en spänning. Det finns inga rätt eller fel, jag går på rätt känsla. Dock strävar jag efter ett slags rofylld balans när jag inreder"

I påskhelgens SvD Magasinet gjordes ett Hemma- Hos-Repotage hos familjen Kadi Harjak.  Morgonkaffe, SvD Magasinet och kulturdelen vid det gamla köksbordet på landet. En känsla av sommar. Det var en njutningsfull lördagsläsning.





"Byrån var min man Torbjörns morfars. Det man tycker om ska man omge sig med. Jag blandar olika räsla och stilar...-I Sverige är det populärt med inredning, stil och trender. Många är ängsliga, följer normer och det  är viktigt att saker är "godkända"....(Kadi i SvD)




Perfekt operfekt. Tycker Kadi Harjak hem tilltalar. Gillar hennes inredningsfilosofi. Gillar tavlorna med en mening!



Så jävla skitbra!



Want! Vill ha!


Therese Sennerholt ett klick bort. Kaosens skönhet vinner alltid över perfektion...Den här skall hänga i min drömbutik.



Ursköna djurskulpturer i metallnät. Hemma hos Kadi verkar de poppa upp både här och där som färgklickar och glädjespridare. De får flera leenden av mig. 

Ranas

Några av Eka Acostas färgglada grodor skulle kunna få hoppa in hos mig. De är vädigt välkomna. Grodor är dessutom symbol för ett gott liv.

"Owl" (120cm x 60cm x 60cm)

"Libelulle" (40cm x 40cm x 10cm)

En och annan trollslända och uggla kan också få flyga in. Klokskap och sanning.

"Moose" ( 190cm x 200cm x 80cm )


Skogens konung får knappast plats i vårt mushus. Men i hallen... Wow vad det skulle vara ett kraftfullt och ståtligt välkomnade.



" Hellre färre saker som håller och kan leva vidare. Det som varit mina favoritsaker kan älskas av någon annan."




Är rätt dålig på att göra mig av med saker. Borde öva på Kadi Harjaks praktiska princip: En-in-En-ut. Fulla förråd och garderober borde tömmas. Men...Jag packar undan det jag inte känner för just för stunden. Och packar fram det jag känner för just för stunden. Re-cycle. Hemmets egna återanvändningssystem. Dessutom mina flickor är ju stora. De kommer vilja ha en del av våra älskade saker. Så klart. Eller!?

Bilder från SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar