fredag 9 mars 2012

Fransk Film

Det är något speciellt med fransk film. Förutom det underbara franska språket, utspelar sig handlingen ofta i fantastiska franska miljöer. Så också Franska Nerver som jag myste till i sängen härom kvällen.



Två blyga känslomänniskor med en passion för choklad blir förälskade.


Angélique får ett försäljningsjobb på en chokladfabrik på väg mot konkurs som ägs av Jean-René.


Angélique bearbetar sin blyghet på "Les émotifs anonymes - Anonyma känslostyrda".


Jean-René går hos en teraphet där han får olika uppgifter som han skall utföra efter varje besök. Rara blyga charmiga förveklingar på vacker franska. En film som gjorde mig varm i hjärtat. Så många fina detaljer. Sagolika rosor i en hotellreception, chokladfabrikens sköna interiör, vackra praliner, en kärleksfull chokladprovningsscen. Jag hade ett leende på läpparna i hela 80 minuter.


Fransk film, macaroons, champagne, rosor. Fransk Feel-Good.






Bonne journee.
Á bientot.




Bilder lånade på nätet.




2 kommentarer:

  1. Visst är det charmigt med fransk film. Tyvärr har jag aldrig läst franska så jag förstår NADA.
    Får nog kika på denna film!
    Nu har jag tagit till mig av din utmaning dvs hur jag tänker när jag fotograferar. Har lagt in ett första inlägg. Återkommer med fler. Tack för att du inspirerade mig till att fundera över hur jag "tänker".
    Ha det gott och trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Min skolfranska är glömd för länge längesen. Men tror att jag skall lära mig genom att se mycket fransk film. =)

    Då kilar jag över till dig och lär mig bli en bättre tänkande fotograf. jag som blivit hemskt lat och använder Iphone-kameran mest till Sannas Värld.

    Vi "ses".

    Ha det gott.

    SvaraRadera