måndag 5 mars 2012

Boktips

" Här är vårt sommarvardagsrum där vi gräver, odlar, skördar, umgås, leker och försöker skapa en idealbild av en fruktsam och estetisk natur. Med allt mer jordiga fingrar anstränger vi oss för att återskapa Paradiset. "
 Lars Ring & Jan Rundgren




Jag som kikar in utifrån, tycker jag kommit nära ett blomstrande himmelrike.



Jan Rundgren som är formgivare och trädgårdsdesigner och Lars Ring som är SvD:s teaterkritiker har skrivet en bok om sin koloniträdgård, Växtriket, som utkommer i dagarna.


Igår när jag körde förbi låg det frost på de små taken. Kände att de vilade en massa prunkande vårförväntan över de tillsynes tomma och öde kolonilotterna. Snart väcks småfolket och börjar sitt påtande rensande, grävande för en vacker blomstertid.  





Åker du genom LillJansskogen. Stanna till och ta en promenad i denna sköna, spännande, växande, prunkande och jordnära oas. Var dig själv för en stund.

" På kolonin behöver vi inte representera våra yrkesroller. Här kan man vara sig själv, säger Lars"  Helgens SvD Magasinet




Den 9:e mars utkommer Växtriket, att skapa en trädgård skriven av Lars Ring och Jan Rundgren. Ett boktips som jag tagit till mig och beställt. Vårinspiration behövs för mig och min trädgård. Vet faktiskt inte i vilken ende jag ska börja i. Har en hög med idéer och visioner, men med nalkande studentfest vill jag inte börja gräva upp allt för mycket om jag inte skulle hinna fullfölja mina projekt. Jag är en så oerhörd tidsoptimist. Sköna trädgårdstankar har jag i alla fall. Vi får se hur det blir. Först skall jag måla om köket. Om jag hinner.

Ha en bra start på veckan.


Mer om Söderbrunn här.
Om småfolket kan du läsa om här.
Tankar om tid här

2 kommentarer:

  1. Hej kära Sanna,
    Här är det långt ner till jorden än. Massor massor med snö, så här drömmer vi i lugn och ro om ny trädgård. Högintressant bok, förhandsläste just några sidor.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta,

      Den verkar lovande, Växtriket!

      Under snön finns våren kan jag intyga. :)
      Medan du drömmer i lugn och ro, börjar jag sakta fundera om jag skall sätta igång imorgon. :) Beror på vädret. Roligare att jobba i vårsol.

      Ha en fin helg.

      Radera