tisdag 25 oktober 2011

Svenskt Tenn

Bild här
Äntligen är de tillbaka på Strandvägen. Även om jag verkligen tyckte om bio-idén och tyckte det passade till all underbar design så kändes det hela tiden som ett provisorium. Astoria på Nybrogatan är en anrik plats. Det sitter en massa filmhistoria i väggarna. Där såg jag "Fanny och Alexander", när det begavs sig.


Estid Ericssons, inredningsarkitekt och tennkonstnär, var en av två grundare. Från början sålde de endast tennföremål. Efter ett antal år blev det en inredningsavdelning och vem har missat Josef Franks anda och själ i Svensk Tenns atmosfär. Den fantastiske österikiske formgivaren.

Bild här
Svensk Tenn är en underbar plats. För mig är det själsligt att gå omkring bland alla klassiker. En fantastisk saga. Form med en lång historia.



Hemma hos oss är vi alla Svensk Tenn junkies. Klassisk design med lång historia passar överallt. Vi älskar att botanisera på Svenskt Tenn. Det som är mindre bra på denna magiska plats är att personalen kunde jobba på sin serviceanda. Jag har faktiskt alltid blivit dåligt bemött. Min man som är kostym-man får en helt annan service...det kan göra mig skogstokig. Är så himla känslig för dålig service. Hur skulle mina/våra kunder vara om de fick ett sådan nonchalant mottagande.


Undrar hur Estrid var? Hon hade också en hantverksbakgrund. Undrar om hon var mer ödmjuk? Hon verkade tyckt om hundar och pepparkakor. Äter man många blir man ju snäll.

Bild Elle Interiör
Jag går dit och insuper atmosfären och känner på material och former. Behöver inte "oroa" mig för att någon ur personalen säger hej....Så faktum är om det skall handlas något på Svenskt Tenn skickar jag mannen, för jag är rädd för att en dag spricker mitt tålamod.


Men iallafall Back on Strandvägen 5A från idag klockan 10. Det är, till trots, en mycket njutningsfull plats.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar