onsdag 26 oktober 2011

Smaksättning

De följde med en bilaga med morgontidingen. En sådan som brukar åka direkt i sorteringspåsen. Men, bokstäverna som bildade ordet Malmö hejdade mig från att slänga ner den. Bläddrade snabbt genom den och fastnade för rubriken
 "Smaksätter varumärken".

Bild här
Vilken lysande företagsidé. Två tjejer som utvecklar smakprofiler till alla typer av företag. Motorcyklar, kläder, datorer, frisörsalonger, museum, tidningar och många, många fler. Allt går att smaksätta. Deras koncept är att förstärka företagets image med hjälp av smakupplevelser.

Bild här
Företagsnamnet gillar jag skarpt. Foodism. Som en konstinriktning.

Bild här
Kommunikation genom dina sinnen.

Bild här

 Med mitt intresse för det här med produktplacering, så tycker jag att det här som Foodism utvecklar är jättespännande. Vilken härlig metod att väcka människors samtalslust om ett specifik företag. Smakupplevelser väcker känslor. Barndomsminnen, reseminnen, kärleksminnen osv. För det mesta är det positiva känslor vi har i vårt förhållande till mat. Alla sinnen får sitt, även hörseln. Också det sjätte sinnet, om man är extra observant. Precis som med blomster. Dessa två goda ting sätter verkligen fart och tänder till kroppen och vår hjärna.

"Det finns 12 honungsburkar i mitt skafferi och de har ropat på mig i timmar" Nalle Puh hör sin mat.

Ljudet av nya frasiga tulpaner kopplas för många till att våren är precis om knuten.


Bild här
Önskar dessa två fantastikt idérika företagskvinnor all framgång och lycka. Om jag hade ett företag som skulle marknadsföras skulle jag använda mig av smaksensationer och Foodism. Och en och annan blomma förstås! Det går ju ihop på något sätt. En helhetsupplevelse.

Tur att jag gillar Skåne annars hade jag missat Foodism.

3 kommentarer:

  1. Tack för din super sköna kommentar hos mig idag! Jag blir sååå glad när du skriver hos mig. Du är en så skön böna tycker jag ♥!!

    Vilket härligt inlägg. Ny tänkande:) Gillar också namnet på företaget:)

    Nu skall jag titta igenom din blogg också. Det var på tok för länge sedan jag var inne här. Har haft sååå galet mycket om kring mig den sista tiden.
    Men nu är jag här igen:)!

    kram CC

    SvaraRadera
  2. Jaaa, så rätt. Och kul med smak kopplat till företag. Det känns verkligen nytt och roligt. Dofter har det ju jobbats med ganska länge nu. Även om vi inte alltid uppfattar det så. I många skor tillsätts dofter exempelvis för att förstärka köplustan, bakdoften på ica, lavendeldoften i linneaffären, nybilsdoften hihi...... Ganska spännande. Undersökningar har visat att just kaneldoft ger oss en känsla av trygghet och 'hemma'-feeling och förstås inger oss större köplust, eller förtroende för det stället/företaget.

    Jag hejar också på tjejerna med smak i sitt företg. Fram för mer nytänkande!!!

    Å tack goa du Sanna för alla energigivande och fina hälsningar du lämnar hos mig. Blir alldeles varm i kroppen ska du veta.

    Nu väntar en lång kväll med jobb...... så ä´re ibland här. Eller rätt så ofta.
    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  3. CC,

    Du är hur cool som helst. Din blog likaså. Vi har helt olika uttryck och det gillar jag! Vi får se till att ha lite koll så vi inte flippar ut totalt. ;)

    Sköt dig. :)

    Charlotte,

    Tycker det är så himla kul när du skriver hos mig. Stimulera våra sinnen är ju så viktigt. Det kittlar ju så skönt. :)

    Vi tjejer/kvinnor/damer måste heja på varandra. Lyfta fram varandra och ge glada tillrop. :)

    Hoppas att du fick sova lite också. Annars får du vila en stund under en rosenbuske...det kan hända att det finns lite plats. :)

    Ha det gott.

    SvaraRadera